måndag 25 augusti 2008

Träningsvärk



Sitter här så mör i kroppen att jag börjar tro att jag är allvarligt sjuk. Det drar i benen, magen, ryggen och armarna känns stela och obekväma. Ja ni har gissat rätt - ridningen igår var ingen dans på rosor, det var hårt, brutalt och svettigt. Jag blev faktiskt svimfärdigt efter drygt halva ridlektionen och blev tvungen att skritta lite i innervarv. Lite pinsamt. Men hästen jag hade var otroligt framåt och dessutom väldigt okänslig i munnen vilket gjorde det väldigt svårt för en otränad tjej som jag att var mjuk och på samma gång hålla in henne. Det var i stort sett omöjligt! Några sekunder här och där fick jag kontakt med henne, men resten var rå kamp. Mitt tips från ridläraren var ständiga förhållningar, men det var väldigt svårt att inte ständigt riva i tyglarna eftersom hon var en sån krutdurk. Naturligtvis ska jag inte skylla allt på hästen, det var första gången jag red på lektion på nästan 20 år! Efteråt var jag helt slut och nånstans önskar jag att första ridupplevelsen hade blivit angenämare. Inte minst för mitt självförtroendes skull.

Jag bytte in mina jodphursridbyxor mot en storlek mindre igår, men fick knappt på mig dom alls. Så nu måste jag åka in ännu en gång (det tar en dryg timme dörr till dörr) och byta tillbaks dom. Svårt att köpa tighta ridbyxor när man planerar att gå ner i vikt! Speciellt eftersom de kostar 700 kr också och jag har inte direkt pengar att slösa med. Men jag precis sett att man kan köpa ridkläder i vissa Stadiumbutiker, så nu vet jag vad jag ska göra i veckan!

Ja nu verkar jag kanske se mer problem än vanligt, men det är kanske min ledbrutna kropp som talar. Kan också säga att det inte är nån hit att rida i gympadojjor! Inte nog med att de inte har klack (så att man riskerar att få igenom foten i stigbygeln om något missöde skulle inträffa, och därmed kanske släpas iväg av hästen och dö - inget trevligt scenario att tänka på) - de var dessutom väldigt hala att jag höll på att tappa fästet hela tiden. Så nu får jag ge mig ut och leta efter jodphurs (ja det är skon och inte byxan som heter så!) eller liknande skor att rida i nästa gång.

Nu är det måndag igen en vecka innan plugget börjar och jag har massa saker och fixa. Men det enda jag tänker är att jag måste få vila eftersom jag fortfarande är svagt illamående av ansträngningen i ridhuset...

Alla hästvana - hur håller ni in en rusande häst som inte vill lyssna utan bara springa så fort som möjligt? Har ni något tips om hästen svarar dåligt på förhållningar och en tillbakalutad sits? Här var en del bra idéer. Det här var också bra skrivet:

När hästen lägger sig på tygeln
Hästen är ett starkt och ibland mycket ivrigt djur, och det är i alla sammanhang utsiktslöst att försöka möta styrka med styrka. I vissa situationer måste ryttaren ta till någon metod som får hästen att sakta tempot och komma tillbaka, som när den rusar rakt på ett hinder eller hänger i handen, dvs lägger för mycket av kroppsvikten över framdelen.

Ett sådant beteende grundar sig visserligen i en dålig utbildning, men vad ska man göra när man exempelvis rider en skolhäst som har fått utstå hundratals ryttare, som sedan länge har mist förtroendet och slutat lyssna till finstämda hjälper?

När hästen lägger sig hårt i handen får du inte svara med att bara dra i tyglarna. I stället ska du spänna korsryggen och driva hästen in i flera tydliga halvhalter efter varandra, så att hästen kommer tillbaka och "sätter sig", dvs kommer med bakdelen längre in under kroppen. Om detta inte lyckas kan du lösgöra hästen genom att rida serpentiner, lägga ett par volter eller göra några övergångar från skritt till trav och vice versa.

Med maten och motionen går det väl sisådär. Ska försöka öka lite.

Dagens nyhetsskörd:


Andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Att ha träningsvärk är ju gott, då vet man att träningen har gjort nytta!