onsdag 15 juli 2009

Nu är det dags igen

Vikt: 85,1
Minskning: 0
Totalt: 0

Jag är tillbaka! Graviditeten var för mig ett smalpiller och jag vägde några dagar efter förlossningen 78,5 vilket alltså innebär att jag gått ner 3-4 kg från innan jag var gravid! Inga graviditetskilon här inte :-) Men efter barnet föddes med alla sömnlösa nätter och stress i allt det nya så har jag verkligen frossat i godis och på bara två månader gått upp 6 kg! Så idag är jag uppe i den hiskeliga vikten på 85,1 kg och nu MÅSTE jag komma igång med min viktresa igen. Min all time high-vikt var tidigare 87 och som höggravid vägde jag 88 så detta är - ja jag vill inte säga groteskt med det är i alla fall extremt.

Men jag tänker inte gå ner extremt fort denna gång och jag tror att jag tidigare på bloggen hade lite skarpare krav på mig själv. Jag klarar inte av att så ensidigt fokusera på vikten nu eftersom det innebär en stor stress, och först av allt kommer tiden med barnet. Så jag ska i alla fall försöka hålla en rimlig takt på 0,5 kg i veckan och äta sunt och hålla nere godiskonsumtionen. Helst begränsa den till en dag i veckan (lördagar) som sist. Och vad gäller motion så ska jag försöka varva kondition och styrka som sist, men ändå försöka gå ca 30 min per dag.

Metod:
  • Motion varje dag med styrka och kondition (promenader) varannan dag. Hitta roliga motionsformer, exempelvis volleyboll och ridning.
  • Äta regelbundet och bättre med mindre kolhydrater och mer fett. Men det viktigaste för mig är att bli mätt så jag kommer inte vara så hård, i alla fall inte till en början då jag har godisabstinens. Ska försöka hitta till en känsla av nöjdhet i livet. Och grädde är en bra början! (Då överäter jag inte godis efter maten även om kolhydraterna möjliggör fettlagring...)
  • Se till att jag mår bra! Både fysiskt och psykiskt.
  • Hålla koll på min vikt och kroppsomfång genom att redogöra för dom en gång i veckan (kanske varje dag på bloggen) och fixa en viktkurva (google docs).
  • Redogöra för kost och motion på bloggen
  • Hoppas från pepp från er, men endimensionella kommentarer som "Du äter för mkt godis" eller "LCHF är bäst, du måste pröva!" undanbedes. Däremot äre konstruktiva kommentarer exempelvis om hur man överlever sötsug välkomna. Eller beskrivningar om vad som funkat för er (dvs utan pekpinnar).
  • Jobba med delmål.
Startvikt:
15 juli 85,1 kg

Delmål:
  1. Sommaren 2009 hoppas jag gå ner sammanlagt 3 kg (dvs 0,5 kg på 6.5 veckor 15 juli till 31 augusti) Börjar på 85 kg och hoppas landa på 83 kg 31 augusti
  2. Hösten 2009 hoppas jag gå ner sammanlagt 11 kg och landa på 73 kg 31 januari
Dagens matintag:
Frukost: Två mackor, en med ägg och kaviar och en med ost och kalkon och ett stort glas juice
Lunch: 2 sojakorvar, couscous och kokt broccoli
Mellanmål: En handfull makademiernötter
Middag: En avocado med kesofyllning och rom som förrätt och sen pyttipanna med en klick crème fraische

Dagens träning:
Kondition: En promenad ca 20 min maklig takt
Styrka: Hantlar, 30 situps (mina magmuskler är fortfarande delade...), 5 armhävningar (gud vad jobbigt!)

Oj, ser nu att jag började min viktresa på samma vikt som när jag startade bloggen i maj 2008. Så frossande under två månader efter graviditeten har ödelagt den viktminskning på 6 kg som jag hade direkt efter förlossningen! Märkligt att det går så fort upp och så långsamt ner! I dec 2008 vägde jag som minst, 78,5 vilket alltså är samma vikt jag hade efter graviditeten! Hade jag bara fortsatt från där....Men å andra sidan, nu kan jag jämföra viktminskningstakten i år med förra årets!

Nu efter lunchen känner jag mig trött och smådeppig. Livet skulle livas upp av en eller flera kexchoklad...

Here we go again!

Kram, Sofia

Inga kommentarer: