onsdag 10 februari 2010

Magen protesterar

Ooooh vad jag är hungrig! Eftersom jag har en (tråkig) vilodag idag för att skrämma bort min annalkande förkylning så har jag mer tid till att bli hungrig och tråna efter godis på. Hittills har jag löst det med lite tidigare mat och extra ägg. Har idag ätit fyra ägg men är glad att jag hållit mig till mat. Så vad ska jag göra? Jo jag tänkte ha en "miniätardag" idag genom att köpa hämtsushi i 12 bitar. Mmmm! Som en slags nyttigare belöning för att jag varit så duktig, och nåt gott för att jag inte ska krokna nu. Det är kanske här det brukar spricka annarrs och jag vill så gärna väga 86 nånting innan nästa vecka...lite optimistiskt kanske men det är i alla fall ett mål jag längtar efter.

Så. Mot sushibaren!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Heja! :-) Jag gillar ditt "sunda men samtidigt liiiite busiga" sätt att gå ner i vikt. Det kommer gå så bra så, om du bara inte ger upp - och det gör du väl inte?

Lycka till!

AC sa...

Tips: ha alltid frysta hallon, mango etc i frysen. Ta såna och sug på när godissuget sätter. Drick vatten, köp en bubbelvattenmaskin och goda (osöta) smaker. Vitt ris i sushi har ganska högt GI; funkar inte för mig om jag ska sockersanera. Ost i bitar? Oliver? Avocado? Proteindrink (dyrt men mycket protein för ganska få kalorier). Läs, sy, lägg en patiens, skriv ett brev, sätt in foton i album. Allt för att skingra mattankarna.

För mig har det lite att göra med var i månaden jag är- ibland är jag konstant hungrig, ibland behöver jag inte minsta mellanmål.

Skrev jag att jag tänker hålla koll på dig!!? : )

Sushi är dock sjukt gott, så hoppas du njöt av det!
/AC

Sofia sa...

Anonym, ja så länge det inte blir för busigt så funkar det ju. Jag har nog inte för avsikt att helt sluta med godis och kolhydrater för det har sånt stort värde i mitt liv. Men det gäller att hitta balansen mellan intag och förbränning så att man kan hjälpa vågen att gå åt rätt håll.

Fast det är svårt när magen skriker efter kalorier så jag ska försöka hitta en strategi där jag i alla fall inte behöver vara hungrig. Jättejobbig känsla tycker jag!

Tack för peppet! Det värmer :-)

Kram, Sofia

Sofia sa...

AC, tack för din övervakning. Börjar bli lite nyfiken på vem du är - eller det kanske är hemligt?

Lustigt att du skrev om just mango och hallon, för det var precis vad jag satte in mot suget i en smoothie. Fast den var för lite söt för att jag skulle njuta ordentligt (och dricka upp den). Sushi är ingen bantningsmat, I know. Men mycket bättre syndmat än choklad och kakor. Därav beteckningen "miniätardag". Mitt mål är inte riktigt att sockersanera, men jag vill försöka hålla nere dom snabba kolhydraterna så gott det går. Och jag gillar verkligen råris, så det borde jag exempelvis äta oftare. Du får gärna tipsa om alternativ till potatis, ris och pasta eftersom jag gärna vill ha det till maten (men fullkornspasta är rent äckligt). Blomkålsmos eller mos på potatis och kålrot är också gott och bra.

Men du har helt rätt i att man tänker mer på mat när man inte gör nåt vettigt. Det märkliga och positiva är också att jag blir mättare när jag rör på mig! Svårare dock att motivera mig till promenader utan mål, än när jag går istället för att ta bussen vilket jag inte behöver göra så ofta pga föräldraledigheten. Men att fixa med kort (och snickra ihop lite filmer) är bra tips.

Sen har det också med hormoncyklerna att göra - jag är alltid vrålhungrig i mitten och godissugen i slutet.

Jag ser fram emot att du ska hålla koll på mig :-)

Kram, Sofia

AC sa...

Hej Sofia!
Tänker vara superhemlig tills du kommer ner till första målet! ; )

Vi har alltid matvete, matkorn, mathavre, dinkelris och quinoa hemma. Potatis blir det kanske en g/vecka. Och vi äter vanlig pasta- håller med om att fullkornsvarianten är ganska trist. Välj pasta med längre koktid, och ta bara en knytnävsstor portion.

Blomkål, vitkål, broccoli och grönabönor tycker jag är bra att fylla ut med. Morötter, kålrot och sånt har högre GI, tror jag. Sen älskar jag bönsallader med lök, olja, vinäger och bönor i alla former.

Jag käkar hallonen frysta- som godis!

...fast nu har jag haft en återfallshelg; bakade till ett kalas som blev inställt, och var TVUNGEN att smaka. SWOSCH ner i sockerträsket igen. Men imorgon är det måndag och nya tag igen! : )

kämpa på!!!
/AC