fredag 8 januari 2010

Kolhydratstankar


Vikt: 88,6 (hu! Och värre lär det bli imorgon)
Minskning: + 0,8
Totalt: -0,4

Idag tappade jag lusten att fortsätta med viktminskningen. Alltså, jag vet ju att jag vill och ska gå ner i vikt. Så småningom. Jag tappade bara orken för nu. Mitt liv är rörigt och bebisen är gnällig. Han kan inte vara själv en sekund och krånglar med maten. Det är så mycket pyssel med honom just nu att jag inte orkar med mina egna ansträngningar. Speciellt eftersom vågen inte visade mina senaste dagars ansträngningar - det kändes så orättvist! Så jag gav upp/tröstade mig/tog lite timeout idag med godis, inaktivitet och ja orkade inte kravla mig upp från deppkänslan idag helt enkelt. Antar att jag kommer spräcka viktmätstickan åt andra hållet snart...

Men en dag är ingen dag. Resten av livet ligger framför mig. Och nu är det helg och jag kan få lite avlastning med min son av min sambo. Det har varit två intensiva dagar för mig! Blir nog lite bättre när bebisen kommer ur sin utvecklingsfas hoppas jag.

Det är inte så lätt att fokusera på vikten när det finns andra saker som inte fungerar i ens liv. Men å andra sidan kan man ju inte förvänta sig att allt annat ska vara perfekt innan man börjar tänka på vikten heller.

Ska försöka jobba på det andra i mitt liv också för att få lite ro till att koncentrera mig på vikten. Jag kanske kan börja med att skaffa gardiner och ordna Spotify så jag har något att lyssna på, redan nu i helgen. Sen har jag skaffat 5-HTP som kanske kan göra mig lite gladare och så kan jag dricka lite cola på förmiddagarna så jag blir lite piggare. Kanske borde jag sola solarium nån gång emellanåt också, för jag vet att det piggade upp mig ordentligt på vintrarna för några år sen. Men jag har börjat oroa mig för att hyn ska åldras snabbare och för hudcancer så jag vet inte. Men D-vitamintillskott tror jag är bra under vinterhalvåret i alla fall. Sen måste jag försöka bli mer social! Det blir en ond spiral det där med att vänta på att känna sig pigg och glad för att orka träffa någon annan och vara trevlig samtidigt som man blir deppig och trött av att inte träffa folk.

Ja det är inte så lätt att ta bort allt onyttigt när man är beroende av kolhydratskryckorna för att fungera någorlunda. Då gäller det att underhålla grunden med något annat.

Inga kommentarer: