lördag 30 januari 2010

Närmar mig startblocken

Vikt: 88,9
Minskning: + 0,3
Totalt: -0,1

Nu hoppas jag att startsträckan börjar minska! Jag kämpar med motivationen varje dag men har liksom ingen riktig ork att komma igång på allvar. Men jag hoppas att det börjar lätta nu! De två senaste veckorna har jag varit hyfsat duktig men innan dess var det så mycket annat att jag "behövde" ständiga guldkanter i form av godis och kakor.

Ska försöka redogöra för alla hinder jag upplever, för att sen försöka hitta vägar runt dom. Igår kom jag på att jag inte gillar att äta frukost. Men nu har jag ätit gröt och ägg två kvällar i rad och det är jättegott (förutsatt att jag får sylt på gröten och två ägg!). Så idag testade jag med det, och det var inte dumt! Läste att man oftar tröttnar på nyttig frukost när man alltid äter samma sak, så jag kanske har varit för enformig. Tycker det kan bli lite trist med smörgåsar och musli. Men gröt och ägg är en klassiker jag inte får glömma bort!

I förrgår var en riktigt bra matdag. Jag åt bra mat (och frukost) med jämna mellanrum och blev aldrig panikhungrig. Kände mig nöjd och glad hela dan och fick en glad tarm på köpet :-) Tänkte kopiera det framgångsrika receptet igår, men det var som något dekadent revolterade inom mig och det blev bara pannkaka, dvs många tomma kalorier och ingen riktig mättnad eller något bra näringsintag eller regelbundet ätande.

Problem - Lösningsförslag/lösning:
  1. Tråkig frukost - Gröt och ägg gör mig glad och pigg!
  2. Vinter och ingen tid för promenad - Försök kom ut och gå en gång på helgen i alla fall (söndag denna helg)
  3. Gnagande lust efter onyttigheter på kvällen - Löste det med att göra en lite onyttig varm macka istället för en nyttigare kvällsmat som jag inte var sugen på. Och på så sätt kunde jag motstå massa "kvällsmys" med de onyttigheter jag brukar proppa i mig. Väntade också på mättnaden som kom efter nån timme då jag kände mig fysisk nöjd. Stolt!

Dagens matintag:
Frukost: Gröt med jordgubbssylt och mjölk, ett litet glas juice och ett ägg (lyckades hålla mig från att ta ett till!)
Mellanmål: -
Lunch: Indisk hämtmat: Tandorikyckling med ris och sallad med ett litet glas fanta
Mellanmål: En mintchokorulle (dagens enda lördagsgodis, synd bara att jag åt det av hunger)
Middag: En varm macka med tonfisk (i olja), ketchup, ost, tomat, vitlök, vitpeppar, salt och massor av oregano - mmmmmm! I mackjärn då förstås. Lyckades sedan motstå impulsen att dyka ner i sambons ostbågepåse!

Dagens träning:
Kondition: Några timmar på stan
Styrka: 10 armhävningar och ca 50 situps

Inga kommentarer: