onsdag 6 januari 2010

Start januari 2010


Okej. Viktjakten är igång igen.

Startvikt tisdag 5/1 2010 87,3 (vid en andra invägning vägde jag 88,1! Kommer att ha startvikten 89 kg, se inlägg från 7 januari 2010)

Jag gick upp 10 kg efter förlossningen och har gått ner ett kilo innan jul och behållt vikten över julen! Min all time high var före graviditeten 87 kg (precis innan jag startade denna blogg), under graviditeten 88,8 och några månader efter graviditeten 88,8 (magisk gräns hoppas jag!). All time low var när jag som 20 vägde 57 kg. Inte benig eller skranglig eller anorektisk, bara välnärd och vältränad men också väldigt ung. Men väldigt snygg! Synd att jag inte insåg det då. :-) Nu hoppas jag på 60-65 kg så småningom, men vem vet, jag kanske trivs alldeles utmärkt med 70 kg! Om jag ens kommer dit...

Metod
Min plan är i första hand att handla och äta god och förhållandevis nyttig mat, skära ner på godiset och röra mig varje dag. I alla fall försöka med 30 min promenad vilket i och för sig är lite svårt att planera med en nyckfyll bebis i huset som inte är så förtjust i barnvagnspromenader. Kanske kan variera med styrka varannan dag (situps, armhävningar och hantlar) vilket kan vara ett bra alternativ om jag inte kommer ut.

Motion
I måndags sprang jag på löpbandet i nästan 10 min trots att det var snorjobbigt!
I tisdags spelade jag volleyboll i drygt en timme.
Idag har jag bara gått i ca 20 min på stan, och inte direkt i motionstakt. Ska försöka köra lite styrka idag istället, är bara så förbenat trött.

Mat
Ätit okej i tre dagar med bara lite godis två av tre dagar. Problemet är väl främst att det inte är handlad någon mat efter Stockholmssemestern över jul och att affärerna nu har stängt :-(

Mål
Orkar inte ha några storstilade mål även om jag på sikt vill gå ner 65 kg till ca 60-65 kg. Första målet blir att hamna under 87 kg, dvs att vågen ska stå stabilt på 86 någonting. Hade varit skönt! Hoppas att jag når dit på en vecka.

Jag kallar denna viktjakt för Projekt 3 - efter graviditeten. Eller våren 2010.

Lite tips och inspiration:
  1. Pepp från Mia
  2. Att hålla sitt nyårslöfte
  3. Sandra gick ner 13 kg
  4. Susanne gick ner 20 kg med LCHF
  5. Hitta goda vanor
  6. Tips för bättre hälsa
  7. Inspiration och recept från Anna


Andra bloggares åsikter om , , ,

2 kommentarer:

Karin sa...

Hej!
Jag har precis som du nyss börjat viktjakten! Även jag har en blogg där jag skriver om vad jag gör för att lyckas med detta, vad jag tränar och liknande. Dock har jag inte några barn än, men det kan vara tillräckligt svårt att komma igång ändå! =P Min startvikt var 93,5 och jag kämpar för att komma under 90 i första hand. På lång sikt ska jag dock ner till 65-70...
Vad sägs om lite peppning oss emellan?! =)
//Karin

Sofia sa...

Hej Karin!

Det låter som en jättebra idé! Jag har hela tiden viktminskning på hjärnan, men än har det inte nått till kroppen. Så jag står fortfarande i startgroparna men har inte riktigt kommit igång än. Men det är snart dags att kavla upp ärmarna!

Hur kan jag nå dig? Hittar inte till din blogg.

Kram, Sofia