torsdag 7 januari 2010

Vardagen i vardande



Vikt: 87,8
Minskning: -1,2
Totalt: -1,2

Det blir lite knepigt att ha 87,3 som startvikt vilket jag skrev igår efter invägningen. Dels för att det inte är ett helt tal och dels för att mätstickan högst upp på bloggen utgår från min maxvikt på 89 kg. Det närmaste jag kommer den vikten är 88,9 som jag vägde 22 oktober 2009 vilket därför får bli min jämförelsevikt. Jag har egentligen bara tänkt väga in mig en gång i veckan, men när jag inte kan hålla mig från vågen så redovisar jag det också! Lite nedslående bara att tre dagars exemplarisk kost och motion inte visar sig på vågen idag. :-( Men magen känns tunnare (alltså inifrån) vilket är ett bra tecken! Vad gäller vikten kan jag också meddela att jag har en höst egensinnig våg som diffar på ett kilo nästan varje gång varför det är svårt att få någon rättvis bedömnning. (Brukar ta den vikt som visas flest gånger av fem.)

Idag börjar vardagen med en klängig bebis på halsen och ständig sömnbrist eftersom min sambo börjar jobba. Det är SÅ mycket svårare att vara duktig när man hela tiden tvingas åsidosätta sina egna behov. Jag hinner exempelvis antagligen inte duscha idag eftersom lilleman är inne i en period med separationsångest och är väldigt orolig och kommer man inte på stört blir han hysterisk. Vid datorn kan jag ha jour på ett annat sätt :-) Så det var en utmaning imorse att inte börja äta lite godis för att ge mig en slags frizon eftersom det mycket beror på sömbristen att jag gått upp så många kilon efter förlossningen. Att göra frukost blir en av mina största utmaningar! Men idag gick det bra. Åt musli, juice och 2 ägg. Får se om jag kan hitta någon lunch snart i min tomma kyl och frys. Måste handla ikväll!

Lite påminnelse om kaloriinteag och förbrukning:

Bombastiska kalorifällor Vilka snubblar du över flera gånger i veckan? Eller om dagen?
100 g smågodis = 419 kcal
100 g Marabou mjölkchoklad = 545 kcal
1 wienerbröd = 452 kcal 1 Big mac = 526 kcal 1 kaffe latte = 123 kcal
1 nattmacka (vitt bröd, smör och ost) = 176 kcal

Några enkla kaloribrännare Kalorier/30 minuter:

Städa = 92 kcal
Gå = 95 kcal
Gå i trappor = 140 kcal
Leka med barnen = 102 kcal
Cykla = 105 kcal
Skotta snö med skyffel = 168 kcal

Värt att tänka på eftersom jag bara förbrände 91 kcal under 10 minuters löpning vilket var RIKTIGT jobbigt! Fast borde inte jogging med övervikt klassas som jogging med vikter och därför förbränna mer?! Speciellt oroande är den där ostmackan. Sjutton vad kalorier!

Jaha. Nu gäller det alltså att klara resten av dagen utan "guldkant". Sömndepriverad, moloken och instängd. Måste ändra på något!

Andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer: