lördag 30 augusti 2008

Äppelpaj


Mina föresatser har inte fått projektstatus i mitt liv än. Trots att jag satt upp en tidslinje på kylskåpet och gjorde en realistisk planering igår så har idag varit fyllt av ensamhet, oro, tristess och naturligtvis massor med onyttigheter - denna gång bröd, riskakor och philadephiaost. Det är som jag alltid ska sabba för mig själv. Som att jag känner mig trängd och måste revoltera. Men jag HAR gått ner ordentligt tidigare, det KAN fungera. Men det är som om min kropp tror att den aldrig ska få njuta eller äta sig mätt igen. Ja jag kan redan höra alla Atkinsförespråkare som säger att man blir så nöjd med fet mat, men jag har fortfarande inte för avsikt att bli så radikal. Men det är inte omöjligt att det kommer så småningom.

Som det är nu tror jag att jag skulle överäta av vad som helst, även om jag är mätt. Bara för att jag vill visa för mig själv att jag får liksom. Att det inte går att instifta förbud eller restriktioner över huvud taget. Har alltid varit ambivalent till gränser, så det är kanske något sånt som sätts igång. Men jag vill också leva ett präktigt, nyttigt och balanserat liv. Jag gillar det! Eller jag gillar kanske idén mer än själva livet. Hmm. Men det är precis som om jag måste nära mig på annat sätt för att hålla igen med sockret, och så fort jag äter balanserat så blir det uppenbart hur obalanserat resten av mitt liv är. Nåt i den stilen. Hmm. Borde kanske skriva en bok istället för att banta. För det enda jag är bra på är att reflektera över varför det inte går bra :)

Nu är en ny omgång äppelpaj i görningen. Grejjen är att det finns många gamla fruktträd som står på allmän mark i kvarteret, och mängden mogna äpplen är enorm! Så jag vill plocka lite varje dag och använda de på bästa sätt. Och man kan ju alltid frysa in äppelpajen!

Recept på äppelpaj:
3 stora äpplen skärs i små tärningar och läggs direkt i en smörad form. Strö socker och kanel över. Lägg på degen (nedan) och in i ugnen på 225 grader i ca 15-20 min.

Smuldegen:
1,5 dl vetemjöl
1,5 dl havregryn
1 dl (100g) smör

Rörs ihop med en sked.



Andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: