måndag 18 augusti 2008

Stressmorgon


Korv som ska göra barnen hungrigare (England)

Ny dag, ny vecka och nya föresatser! Och ny energi. Eller?

Vaknar stressad av att jag har ett läkarbesök på förmiddagen då jag kommer ihåg att väckarklockan antagligen inte fungerar som den ska. Men det gör den. Har i alla fall rusat upp och vaknat till redan halv nio på morgonen (= tidigt för mig!). Och blir genast sugen på guldnougat. Tänk vad en dålig start på morgonen kan ställa till det! Men jag såg till att jag lät mig fundera över hur veckan skulle starta - och inte skulle det vara med en ofräsch mage och tungt sinne! Så nu väntar jag in min sedvanliga aptit på frukost bestående av gröt med bär, krossade linfrön och solroskärnor och ett eller två ägg. Det känns bra! Till sist.

Vaknar också till ett nystädat hem. Det var inte bara jag som blev ren igår. Den mest tillfredsställande aktiviteten med att städa är att moppa efter dammsugningen. Katthåren försvinner definitivt och hemmet får sin finish med absolut rena golv. Och en försäkrande god lukt sprider sig i lägenheten. Av Ajax såklart - den bästa städdoften jag känner till! Problemet är bara att varje liten smula som sedan stökar ner förstör denna upplevelse av komplett (frid) renhet. Det går fort med tre luddbollar hemma!



Dagens musiktips! Blueslåtar med Eric Clapton (som fortfarande rullar i bakgrunden och rensar sinnet från ogräs).

Dagens nyhetsskörd:
Andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , ,

2 kommentarer:

Unknown sa...

Måste också städa... Huset ser ut som om någon lyft det och skakat om lite, känns nu långt till den ljuvliga doften av rena golv. Måndagar är inte några favoritdagar här, det outalade kravet på att fixa den perfekta veckan ligger och gnager någonstans.

Jag tror inte mina barn hade ätit "björnkorvar", det hade nog däremot fungerat om det hade varit kakor (för mig iaf)

Ha en bra början på veckan!

Sofia sa...

Åh har du barn! Hur många och gamla? Jag blir mer och mer nyfiken på dig!

Kan hålla med dig om att kravet på att fixa den perfekta veckan ligger och skaver sådär lite diffust och lurande. Kan jag kanske skylla på någon slags revolt mot dessa förhoppningar som en förklaring till mitt nyliga godisslag.

Allt jag var sugen på var en guldnougat, men eftersom jag inte hade det hemma fick det blir ett Ballerinapaket och tre sköldpaddor istället. Hmm. Tänkte så här ungefär: Plugget har inte startat än, har inget jag måste göra precis nu, mannen har börjat jobba så jag är ensam hela dagen - så varför inte "lyxa" till det med lite godis och ett dataspel från den gamla goda (tjocka) tiden? Jo godiset gick ner, men nåt spel har inte blivit av!

Så orsakades min godislängtan inte av ångest eller stress utan bara önskan om lite hemmamys...eller kanske för att bota hemmatristess och ensamhet. Hmm. Ibland är det enklare att göra nåt rätt istället för att fundera ut varför det blev fel. Men jag har en tendens att leva livet baklänges.

Hoppas att du (i alla fall) har en trevlig start på veckan! Och som en kompis sa, städningen behöver man inte oroa sig för, det kommer så småningom en punkt när man inte står ut och tar tag i den helt enkelt!

Kram, Sofia