torsdag 26 juni 2008

Andra ronden

Vikt: 83,8
Minskning: 0
Totalt: 1,2

Så ska jag försöka ta upp kampen igen! Vilket framför allt betyder mot godiset.

Min planerade motion idag är styrketräning på gym och promenad till stan (30 min) och ev tillbaks igen.

Ska försöka se midsommar som ett andra nyår, eller som en mitterminsutvärdering, där man har chans att förnya sina mål eller dirigera om sina ansatser. Mitt nyårslöfte var större självomhändertagande vilket både betyder att ta hand om sig själv fysiskt, psykiskt och socialt - och att se till att omgivningen är bra vilket betyder att man tar sig tid att laga saker, slänga det man inte behöver och ha det fint omkring sig. Jag ska uppgradera mina krav på städning och organisation hemma. Det är ju så långt att försöka hålla fast vid ett löfte i ett helt år. Det kändes jättebra igår när jag kom att tänka på att midsommar är en symbolisk mittiåretpunkt. Brukar tycka det är trist när ljuset vänder, men det är som sagt också ett tecken på att det är just mitt i året. Men skulle det vara ekvivalent till nyår är det tekniskt 1 juli som gäller. Men midsommar har som sagt stor symbolisk laddning.

Då kan man ju undra vad jag tänkte igår? Det var nog mest att erinra mig om mina tankar från nyår och damma av dom. Och konkretisera lite mer vad jag menade, och vad jag behövde i nuläget. Nu börjar det kännas så uttjatat (och osannolikt med alla mina svårigheter och misströstanden) - men jag vill verkligen gå ner i vikt och jag tror att jag kan göra vad som krävs. Det känns lite skönt att jag har krisat så, för då känner jag inte att jag har så mycket att leva upp till på bloggen. Då börjar jag liksom i underläge och kan inte förlora. Eller göra andra mer besvikna. Bara förvånade. :)

Så nu börjar andra ronden.



Här är en tjej som har ungefär samma vikt, mål och längd som jag. Och som lyckats gå ner 2o kg. Det går!
En glad nyhet - Filmen Vi hade i alla fall tur med vädret ska få en uppföljare klar till juldagen!

Tycker det har känts bra idag. Ser fram emot att få känna mig smalare och snyggare. Och komma i flera nyinköpta kläder som jag vuxit ur innan jag hunnit använda!

Plan:
  • Se till att jag äter mat var 4:e timme med mellan mål varannan timme
  • Hela tiden ha bra mat handlad hemma med färska bär och frukter (just nu gillar jag ananas och jordgubbar bäst)
  • Gå/cykla/kondition i någon form varje dag. Helst ekvivalent med en timmes promenad.
  • Gå på gym eller öva styrka hemma varannan dag (vill jag öka kan jag ta det varje dag).
Det viktigaste är alltså att jag får äta god mat regelbundet så jag inte blir desperat efter bukfylla eller godis. Också bra att ha bra sötsakssubstitut som jorgubbar eller liknande tillgängliga hemma. En favorit är naturell youghurt blandat med vaniljsocker (gärna i så rå form som möjligt) toppat med färska bär. Smakar godare än tårta!! Det är en fantastisk standardefterätt kopierad från Govindas (vetegarisk restaurang). Är jag rysligt hungrig och tycker magen känns tom trots att jag ätit ordentligt får jag alltid fylla den med fil och müsli.


Dagens matintag:
Frukost: Ett glas juice, en macka (utan smör!) med ost
Mellanmål: -
Lunch: Laxfilé (stekt), quinoa och kokt broccoli (enligt tallriksmodellen)
Middag: Spaghetti och köttfärssås
Mellanmål: Jordgubbar
Nattmat: Äggmacka och müsli. (Hade kunnat skippa detta men då skulle jag lidit en hel del eftersom jag var vrålhungrig.)

Dagens träning :
Kondition:
Gått mycket på stan, cyklat 25 min, 12 min i springmaskin på gymmet (med rätt hårt motstånd)
Styrka: 120 situps, gymmaskiner för armar och mage

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej du!

Har kikat in på din blogg ett tag (hittade dig via Anna tror jag) och jag vill bara säga Hang in there!

Jag hade ungefär samma startvikt som dig fast jag är lite kortare bara… Nu har jag med hjälp av Itrim gått ner ner drygt 10 kilo nu och har 6 kvar. Började den 25 mars i år så det har gått sakta och kanske inte så säkert. Många bakslag har det blivit men jag har alltid tagit mig i kragen igen!

So, håll ut och kämpa på. Det är alltid värt det i slutändan (även om jag tvekar ibland :D)

Ha en bra dag!
/Pernilla

Sofia sa...

Tack Pernilla!

Grattis till viktminskningen! Det är verkligen jättebra kämpat!

Jag tror att jag behövde strula och krisa ett tag för att bestämma mig. Naturligtvis har jag bara varit duktig en dag nu, men det känns annorlunda än tidigare. Då ville jag bara mysa eftersom det var sommar och ledigt och allt. Och det var inte bara en fysisk utan också en psykisk dragkamp mellan att mysa (dvs frossa) och "banta". Men nu vill jag utnyttja sommaren till att gå ner vilket jag ju planerat tidigare. Har köpt massor av bär och naturdiet, så nu är jag redo även för småkriser. Var faktiskt så duktig att jag slängde resten av chokladmuffinsarna igår! Väldigt sällsynt och ett bra tecken hoppas jag :)

Lycka till med resten av vikten!

Stor kram,
Sofia