måndag 30 juni 2008

Urtrött

Idag är jag riktigt trött och ur form. Av någon anledning kunde jag inte sova igår, utan somnade först framåt fem halvsex på morgonen! Det var en fantastisk soluppgång och fåglarna sjöng underbart, vilket jag normalt går miste om eftersom jag brukar sova till 12. Men mitt planerade gympass får vänta någon dag i alla fall. Men en artikel i Aftonbladet fick mig i alla fall mentalt taggad. Det är en tjej som började springa och kom igång ordentligt bara efter någon vecka. Jag hoppas på att kunna börja springa regelbundet så snart jag gått ner lite i vikt. Som det är nu är jag för tung för att orka springa en längre sträcka (även om jag ibland springer lite på mina promenader), och mina ben och knän tar stryk ganska snart. Men jag tror inte det behövs så många kilos viktnedgång för att jag ska kunna börja så smått i alla fall! Här finns också lite tips på hur man kan förändra sina vanor.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Roligt att det börjar släppa, jag kan inte för mitt liv påstå att det känts så lyckosamt utifrån sett, när jag ser vad ut äter. Lite för mycket gotter. Men det ska väl gå det också. Jobba jobba jobba.

Tänk positivt, ät rent och träna med glädje.

Ha det gott!

Anonym sa...

Jag kunde inte springa 500 meter utan att få ont i knän, benhinnor, fötter, rumpan (för den skumpade så hemskt haha) innan jag gick ner men nu, drygt 10 kilo lättare flyyyyyger jag fram. 5 kilometer ett par. tre gånger i veckan och ibland blir det till och med milen! Så, lugn, du kan snart kuta runt som en tok!

Fortsätt kämpa, jag håller tummarna för dig och hoppas du håller dina för mig. Just nu skulle jag iof behöva mer än ett par tummar. En rejäl spark i baken är nog vad som behövs. Lite bakslag igår och idag hinner jag inte träna heller… Men I morgon, då jäklar! (och idag ska jag iaf sköta maten, och kanske kanske kanske masa mig ut på prommis)

Trevlig tisdag!

Sofia sa...

Badgear! Är det nåt speciellt du tänker på förutom rent godis? Hur har dina dagliga matintag sett ut?

Jag tror i och för sig att vi också är rätt olika eftersom du klarat av bergsfast disciplin och gått ner otroligt mycket på kort tid. Jag vill ta det mer långsamt och behagligt (snarare mindre obehagligt), men inte hatta fram och tillbaka som det är nu.

Sofia sa...

Hej Pernilla!

Vad kul att höra!! Du springer ju fantastiskt långt och ofta nu!

Jag saknar referens till din blogg i inlägget! Mycket lättare att hitta till dig om du skriver med det varje gång.

Jag har lite baksmälla idag efter mina ohämmade godisorgier igår (en guldnougat och nästan en hel chokladkaka...men jag har nolltolerans på vardagar). Så lite småågren som förvärras av vikten idag. Men påt igen. Du med!

Kram, Sofia

Anonym sa...

All mat som är processad och förstärkt med en massa E nummer är knappast till fördel för den som vill gå ner i vikt. Det kvittar om det är röda hallonbåtar, Findusfärdigmat, isglass, läsk, dietläsk etc.

Jag är bergfast övertygad om att det är av stor vikt att minska på allt sånt. Äta rent och bli mätt på lagad mat.

Men kan inte vara 100% fri från processat skräp (sk mat), men kan man byta bort en större del av detta så gör det jobbet lättare.

En annan sak som man ska hålla sig långt ifrån är all mat som påstår sig gör reklam för att vara hälsosamt. Där ska man vara dubbelt så misstänksam.

Jag slarvar periodvis grymt mycket - och får "betala" för det. Å andra sidan vet jag att jag snart är uppe igen. Det börjar finnas en del i ryggmärgen.

Men har man som jag misshandlat min kropp och skaffat mig usla vanor under 15 års tid så tar det tid att få det nya ryggmärgen.

Man kan se det som en ständig kamp, men det låter så negativt - jag ser det positivt. För mig är det en sport, en lek och jag ser det som en utmaning att njuta av.

Jag skrev det idag; varför fånga dagen, reach for the star!

Ha det gott :)

Sofia sa...

Hej Badgear!

Det är nog sant att all mat med konstgjorda tillsatser inte är speciellt bra. Även om jag inte vet varför det skulle vara extra dåligt vid viktminskning. Men jag vet att konstgjord sötma ofta triggar hungern lika mycket som vanlig sötma. Så på det sättet luras man lite med lightläsk. Tänker du även på naturdiet/nutrilett? Min erfarenhet är att man får i sig mycket näring - huden blir fräsch och man känner sig mätt och någorlunda energirik, även om de innehåller mosade klövar och sånt. Mitt största problem med att bara äta påsar är att magen inte håller igång ordentligt. Så jag använder de bara som kompliment när jag inte orkar laga mat, eller när jag reser istället för en macka eller så - vilket jag tänker är betydligt mindre nyttigt.

Men jag är fortfarande nyfiken på vad du ätit när du gått ner. Har inte hittat det på hemsidan, bara att du lagade rejäla portioner och höll dig mätt enligt tallriksmsodellen.

Kram, Sofia

Anonym sa...

Det är inget konstigt med mina val; pulvermos är inte potatis, burkmat med kött är inte samma sak som köttbitar från kyldisken, konserverad burkfrukt är inte frukt, sak samma med grönsaker hur bekvämt det än är.

Mina val i grunden handlar om att äta den mat som man själv lagar från grunden. Inte om vad jag kan micra fram ur Dafgårds senaste sortiment, eller hittar på nån tub där det står "äkta" på. Står det "äkta" då frågar man sig vad de anser är "falsk".

Givetvis blir jag också slapp och äter godis och färdigmat. Men det gäller att byta ut huvuddelen av det man äter mot riktig mat. Man kan inte vara fullkomligt fanatisk, det gäller bara att göra fler bra val än dåliga.

Jag har den fåniga idéen om att riktig mat, mat som man själv lagar från riktiga råvaror mättar bättre, har bättre naturliga näringsvärden på ett sätt som kroppen hanterar bättre osv. Fånigt kanske, men det är min övertygelse.

Nutrilett etc är verkligen ingen mat. Det är något de pulviserat & smaksatt så vi inte tror att det är tvättmedel, och som ska ersätta riktig mat. Men hur gör man sedan när man ska äta vanlig mat? Eller är man alltid tvingad till att äta pulvret för att vara säker på att man inte sväller upp igen.

Naturen har inte skapat oss för att vi ska äta och leva av Nutrilett (eller ens med det förledande namnet Naturdiet...). Naturen har gett oss en förmåga att tillgodogöra det som kan liknas en stenålderskost - paleokost.

Det har inget att göra med tallriksmodellen. Människor har troligen i alla tider ätit vad som funnits tillhanda, perioder med kött, fisk, ägg och perioder med frukt, bär nötter och annat. Periodätare av olika typer av födoämnen, det är nog vår genetiska bakgrund. Och det är nog det vi är gjorda för att klara av.

Vi är allätare, men naturliga allätare. Vårt system att klara av och hantera allt skrot vi stoppar i oss är fantastiskt. Men vi får betala det med högt pris, vår hälsa.

Min fråga till dig blir; tror du att onaturlig mat, processad mat med alla okända och kända tillsatser är något som gagnar viktnedgång?

Det är mitt svar på din fråga. En motfråga helt enkelt.

Så gott man kan så ska man försöka byta ut det mesta av det gamla mot nytt. Allt går inte, bekvämlighet och annat. Men man måste också förstå att det man ätit förr av, det är ju trots allt det man ramlat upp i vikt av.

Puh - nu måste jag ha lite vatten, ajaj vad torr jag blev i munnen :)

Ha det så gott!

Sofia sa...

Hej Badgear!

Det är möjligt att du har rätt. Det låter sunt och sant.

Men om du frågar mig så är både lightprodukter och naturdiet en stor hjälp vid min viktminskning. Det är något som hjälpt mig förr och som jag litar på. Däremot tror jag inte på en för strikt diet med vare sig naturdiet eller vanlig mat, för jag har i alla fall inte kraft nog att stå emot den hunger och de olustkänslor som medföljer.

En sak som gör att processad mat inte är lika nyttig i viktminskningshänseende är att det oftast ger snabbare kolhydrater och innehåller mer socker för smakens skull. Det är därför Findus färdigrätter smakar såå bra!

Men jag tänker samtidigt att allt är relativt. När jag åt som mest godis var jag glad om jag kunde komma iväg till McDonalds då och då, för det var i alla fall mat och innehöll mer näring än min restriktiva diet på chokladkakor och bullar! :)

Anonym sa...

Jo, trots allt så tror jag på att det är kalorier som är grunden till all viktminskning.

Men idag smakar inte Findusmat mig alls, jag hade förkärlek för Dafgårds Karins Lasagne förr. Åt sånt flera gånger i veckan. Åt det vi några tillfällen under bantningen. Men jag har nog inte ätit en sådan sedan i höstas. Det är inte gott längre.

Jag kanske är sjuk eller något, men jag äter hellre 4-5 kokta ägg, med grekisk fetyoghurt och Saint Agur till, än en Karins Lasagne.

Något har hänt.

Däremot är jag lite svag för Burger King, och givetvis godis och glass.

Men efter min äggdiet så försvann faktiskt nästan all den sortens missbruk. Det var som någonslags kickstart. Jag äter klart renare nu än innan äggdieten. Då hade jag under en längre tid ätit sämre och mer av allt. Förfallit helt enkelt.

Jag har ätit godis, glass och pizza även efter äggdieten. Men suget är väldigt litet just nu. Mot innan jag körde äggdieten.

Jag var i och för sig ganska stressad en period i våras och det hjälpte till att dra ner, och när jag hela tiden fick överträningsproblem så gjorde det lättare att tröstäta gotter.

1 BigMac & Co är ungefär 1000 kcal eller lite mer, det är väl 2 hekto lösgodis. Förhoppningsvis finns det mer näringsämnen i Big Macen. Problemet med den sortens mat är man blir så hungrig snart igen.

Det gäller väl att välja det minst onda av de två. Fast inget av valen hjälper en att gå ner i vikt. Jo, om du kan vara mätt hela dygnet på en Big Mac & Co.

Det finns många som bantat på snabbmat. Jared Fogle är superkändisen i detta. Han räknade kalorier och bestämde sig för att äta 2 subwaymackor per dag. Han vägde 200 kilo och gick ner i raketfart till normalvikt.

Det går nog att gå ner i vikt på de flesta sätten, så länge kaloriminus finns med. Och att man har en obändig vilja att lyckas. I alla fall underlättar det.