måndag 23 juni 2008

Mental brygga


Vikt: 83,8
Minskning: 0
Totalt: 1,2

Vågen pendlade mellan 83,4 och 84,4 så att den stannade på 83,8 känns mer som tur än något annat. Kan säga att jag vaknar urhungrig idag. Och det brukar vara så efter de kvällar jag vräkt i mig mat. Tänker att det handlar om nåt slags undersug när maten bearbetats och forslats vidare. Men idag är lägenheten äntligen befriad från godis, och det är måndag och jag vill ju faktiskt gå ner i vikt. Den första punkten jag skrev igår hjälper mig också att komma ihåg att jag har något att kämpa för. Det är så lätt att vakna dimmig och okomplicerad på morgonen och tycka att det inte finns några problem egentligen (se också inlägget Delpersonligheter). Eller tänka att godisfrukost kan ju aldrig skada oavsett hur jag vill leva mitt liv resten av dagen. Denna låtgåmentalitet på mornarna har visat sig förödande eftersom det triggar mitt sötsug tidigt och skapar en slapp hållning för resten av dagen. Men inte idag! Jag har lyckats kommunicera från mitt ambitiösa kvällsjag till mitt dekadenta morgonjag! Jihooo!! Kanske bloggen kan bli min min mentala brygga?






Dagens matintag:

Frukost: Fiberhavregrynsgröt med krossade linfrön, äppelmos och mjölk. Ägg. Juice.
Mellanmål: Coca cola zero
Lunch: Bönsallad 1 ½ portion och en kyckling. Kanelte till efterätt.
Bönsallad:

fetaost, kikärtor, kidneybönor, gurka, paprika, tomat, solroskärnor och dressing på balsamvinäger, olivolja, vitlök, oregano, salt och svartpeppar
Kyckling:
Stekt kyckling indränkt i vitlök och timjan (SUPER!)
Mellanmål: Lite wasabinötter
Middag:
Tomatsoppa (Campbell såklart) och tre smörgåsar med ost (en för mycket - ska begränska mitt mackintag till två hädanefter)

Dagens träning (inget alls, fick aldrig tid):
Kondition:
-
Styrka: -

Summering: Änteligen en dag utan godis!! Bra jobbat :) Men samtidigt också en dag utan ett uns av motion. Och jag åt lite för mycket sent på kvällen som igår, har sura uppstötningar nu - när ska jag lära mig? Ska försöka att äta kvällsmat lite tidigare, och bara äta två mackor. Ett plus är att jag slutade äta soppan när jag var mätt, vilket innebar att jag lämnade hälften. Detta är stort för att vara jag! Jag måste alltid äta upp precis all mat på tallriken annars.

Så även om jag går upp imorgon (viktmässigt) vilket jag tror jag gör, så kan jag ändå känna mig stolt över idag. För jag har också kämpat hårt mot sötsuget! (Botemedel: Te, wasabinötter, mat)


Andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , ,

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Sofia ! Är allt bra med dig? Ja bläbär är verkligen jättegott, nästan lika gott som jordgubbar som jag äter massor av nu. ett tips till dig angående godisfusket är att inte ha hemma godis, hur bra som hellst.Köpi stället vindruvor,j


Mascaran.blogg.se

Sofia sa...

Hej Nathalie!

Bläbär låter i och för sig inte så gott :)

Nej det är nog så! Jag tänker att jag genom viljestyrka ska kunna stå emot frestelser, även de som ligger i kylskåpet. Men det är bara dumt att utmana ödet och göra det onödigt svårt för sig att ha choklad inom räckhåll. Och vindruvor är fantastiskt söta och goda. Utmärkt förslag!

Jodå, allt är bra med mig! Alltid lite vemodigt att komma hem från Stockholm, men nu har jag landat och njuter av det lugnare tempot hemma.

Kram, Sofia

Anonym sa...

Hej igen !Märkte nu att sista delen av mitt inlägg försvunnit. Konstigt! Här kommer det iaf. Tips på snacks; Rostade sojabönor,solroskärnor,nötter av olika slag,torkad frukt,vindruvor(som tidigare sagts),jordgubbar,bär, morötter med en god dipp, en stor kopp te( med favoritsmak) ett utmärkt ta-död-på-sötsug-grej!

QvinnaDeLuxe sa...

Vissa säger att en promenad lindrar sötsuget - ska prova det nån dag ;0)
Känner annars igen dina tankar om godisets skadlighet, jag brukar också tänka på 100g choklad tex, vad gör det om jag sätter i mig 100g av nått? Det betyder väl att jag bara väger 100g mer än jag annars skulle gjort?? Hahaha
/Q

Anonym sa...

Perfekt - ät mat och skippa det andra tills du landat där du vill vara.

Lite mer inspiration kanske du kan hämta här;
http://www.fitover40.com/?hop=burnthefat

Fyll i formuläret, och du får en lite läsgodis över mailen, bla lite utdrag ur boken. Kanske hittar du lite extra roliga triggerpunkter där.

Jobba på, resultaten kommer till slut. Le alltid, njut alltid.

Sofia sa...

QuinnaDeLuxe,

det är faktiskt sant att motion tar bort sötsuget - och hungern! Har själv upptäckt det och tänker att sötsug därför ibland beror på understimulering, uttråkning och stillasittande. Dessutom tror jag också det handlar om att när parasympatiska systemet är aktiverat (vid vila) så kan kroppens matsmältning fungera, men när sympatiska nervsystemet är påslaget (vid stress och aktivitet) så är matsmältningen nedstängd därför att energin behövs till annat. Så rör man sig är det inbyggt i kroppens funktioner att tona ner hunger och mattankar. Smart att du kommit på det! :)

Så det tål att tänkas på!

Kram, Sofia

Sofia sa...

BadGear!

Tack! Underbara tips, som alltid :) Har signat upp för lite inspiration nu.

Kram, Sofia