torsdag 5 juni 2008

Godisalternativ

Ångest, godis och bakslag har tydligen varit teman på min start. Kryddad med lite oförtjänt framgång. Inte så inspirerande läsning vare sig för mig själv eller andra och jag märker att jag försöker undvika både bloggen och det dåliga samvetet.

Jag har svårt att tänka mig alternativ till choklad, bullar och kakor när jag är riktigt godissugen som jag ofta blir när jag är stressad, trött, ensam eller olycklig. Jag kanske behöver tänka i termer av mer godissubstitut. Jag har tex en väninna som brukar göra stora fruktbrickor på kvällarna, och hon tycker att det är både mättande och fullgod ersättning för godis (sen är hon ju också oförskämt smal). Men idag prövade jag några riktigt goda jordgubbar, och inget kan ju faktiskt slå den söta och friska smaken. Problemet är bara att jordgubbar ofta är sura och tråkiga, och det är väl ungefär ett köp på tio som man är riktigt nöjd med. En lösning kan ju vara att hänga mer på torget, och provsmaka jordgubbarna regelbundet för att hitta sina russin.

Har du egna godissubstituttips får du gärna hjälpa en vad som just nu upplevs vara ohjälplig godisråtta!

Ett annat sätt som funkat för mig tidigare, är att ta kromtillskott mot sötsuget. Problemet är väl att jag har svårt att inte äta choklad när jag verkligen vill, vare sig jag är mätt eller sugen, utan det är mer ett mentalt sug efter en invand guldkant.

Tips för viktminskning , träning. och TV-motion.

Andra bloggares åsikter om , , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Okej Sofia - då har jag gjort en megabloggning som jag hoppas ska ge dig några svar om lite vad och hur jag gjort, hur jag tänker.

Never give up! Sätt dig på hästen igen, lev för resten av ditt liv!

Sofia sa...

Tack!!! Jag ska försöka ha den beskrivningen som utgångspunkt när jag satsar på nytt från och med imorgon.

Kram, Sofia