tisdag 24 juni 2008

Avvänjning



Har inte vägt mig idag. Tänkte försöka gå ner lite i vikt innan jag bedömer hur det går;)

Andra dagen utan godis. Fördjävligt. Det var väl OK innan något litet hände som genast fick mig att sukta efter sött. Mitt korrupta nervsystem har direktbanor mellan negativa känslor och sötsug. Utan att passera gå. Så det gäller att forska bakåt för att förstå. Så nu sitter jag här och lider, men av någon anledning så tänker jag att godis faktiskt inte är lika gott efteråt som innan. Varför det egentligen är onödigt. Så njutningen är en chimär. Sen måste jag säga att det som verkligen hindrade mig för att springa till närbutiken (obetydligt längre bort än kylskåpet tyvärr) faktiskt var de kommentarer jag precis läste till gårdagens inlägg. Speciellt Badgears

"Perfekt - ät mat och skippa det andra tills du landat där du vill vara." Och: "Jobba på, resultaten kommer till slut. Le alltid, njut alltid. "

Det var precis rätt ord vid rätt tidpunkt! Så nu jobbade tvivlet och samvetet tillsammans och lyckades ge mig motståndskraft att uthärda i alla fall några timmar till. Och istället för äckligt rinnig och stabbig chokladsmet eller degiga kaloristinna kanelbullar som man både blir dåsig och humörsvängig av så ska jag nu äta den fantastiskt fräscha kycklingen och bönröran. Helyllekillen framför den sexiga, förföriska och svinaktiga mentala älskaren. Helt enkelt.

Så hurra för mig! Och för era underbara kommentarer!!


Kan också nämna att det inte är så smart att hoppa över frukosten för att börja med lunch. Den kolhydrat- och fiberstart jag brukar få sätter faktiskt lite lock på godissuget resten av dagen. Så dubbelt kämpat idag alltså!

Nu känner jag mig lite slokörad eftersom jag bara inte kunde (eller ville naturligtvis) avhålla mig helt från dumheter ikväll. Det är så svårt! Speciellt när det är natt, mörkt, ensamt och man vill mysa. Men det ska gå på något sätt. Behöver hjälpa mig själv lite mer. Samtidigt som jag nog måste vara tuffare. Det går kanske inte att gå ner i vikt utan att lida. Lite i alla fall.


Kan ge ett filmtips till ikväll. Såg den danska filmen Nattvakten ikväll - en klassisk fantastiskt bra och genomarbetad rysare med utmärkta skådespelarinsatser! En ren njutning:)

Dagens matintag:
Frukost: Lasagne på restaurang (så snett är mitt dygn just nu)
Mellanmål: Te
Lunch: Bönsallad och en kyckling.
Mellanmål: Wasabinötter och två små mörka chokladrutor (mot sötsugsangrepp nr 2)
Middag:
*suck* Blandade onyttigheter. En sväng på Netto dräper mitt motstånd.

Läs om skenbar nyttighet och viktfällor.

Dagens träning :
Kondition:
Cyklat 20 min
Styrka: -

Ord till mitt imorgonjag: (för att jag inte ska känna mig så nedslagen idag)
  • Gör en viktkurva att sätta upp på kylskåpet!
  • Försök att planera vad du ska äta och köp hem god frukt eller godissubstitut (ex naturell youghurt och bär eller ananas eller vindruvor). Låt det inte gå för långt mellan måltiderna, skippa inte frukosten och se till att ha alternativ mysmat på kvällen! (Ex morotsstavar och dipp).
  • Gå minst 30 min!
  • You can do it! Men det krävs mer planering och större ansträngning. Ändra kursen något!


Jag vill att livet ska vara fräscht och lätt!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej ! Lite pepptalk såhär på morgonen! Kör så det ryker, vi håller på dig !

Sofia sa...

Tack!

Jag var lite missmodig ett tag, men nu är jag på banan igen.

Kram, Sofia