tisdag 10 juni 2008

Delpersonligheter

Äntligen blir det regn! Luften är sval och fuktig och solen gömmer sig hänsynsfullt idag.

Ändå har jag inte kommit ut på någon morgonpromenad. Var också helt säker på att jag skulle gå upp före tio idag, men lyckades släpa mig upp strax före tolv som vanligt. Det är svårt att disciplinera sig om man inte verkligen måste gå upp tidigt. Och jag har så svårt för det där med disciplin.

På kvällen kan jag vara bergsfast övertygad om hur jag vill leva nästa dag, men på morgonen är jag som en annan människa med fullständigt annorlunda värderingar, mål och syn på livet. Gårdagen känns som ett avlägset och suddigt minne. Jag önskar att mina två delpersonligheter kunde mötas och snacka ihop sig lite!

Det är dessutom lite pinsamt att ge sig ut på "morgonpromenad" med pliriga ögon och otvättat hår framåt ett på dagen. Då är det lättare att vara inne och pula till kvällspromenaden. Men allt skulle nog gå lättare om jag hade en träningskompis! Nån som påminde mig om mina löften till mig själv, och drog ut mig på mina motionsrundor. Lite draghjälp helt enkelt. Det är mycket tuffare att behöva förhandla med sig själv istället. Det blir alltid slackerjaget som vinner liksom.

Latheten gäller både uppstigning, matlagning, matintag och rörelsemängder. Eftersom jag har så dålig inspiration när det gäller matlagning, kanske man skulle leta lite nya spännande recept. Några innovativa förslag. Men det kräver också en massa tid och energi för inhandling och tillagning som är svårt att förena med en riktig latmaskslivsstil. GUD vad jag gnäller!

Det är lätt att bli lite paranoid när man bloggar och fläker ut sig, men att mejlandet också ska bli offentligt är att gå för långt! Jag är kluven till att lägga ut bilder på mig själv på bloggen, och när man läser om att sådana bilder aldrig går att ta bort fullständigt är det ännu läskigare att publicera dom, även om det bara gäller huvudlösa tjockbilder.

Hmm, ska jag inte kunna klämma ur mig något positivt eller produktivt idag? För mig blir det lite en motsättning att skriva om viktnedgång och faktiskt gå ner i vikt. För jag har så lätt att fastna framför datorn iställer för att göra något (annat) vettigt. Kanske bloggen blir mer ett hinder än hjälp? Läste en artikel i Scientific American igår om bloggberoende och dess korrelat i hjärnan. Det är tydligen liknande mekanismer verksamma som vid rökning , maniskt och tvångsmässigt beteende. Beroende av att skriva är också kopplat till ett beroende av att tala överdrivet mycket, och jag kan nog vara ganska intensiv och snackig av mig. Så ett bloggberoende kanske nu har lagts till mitt godisberoende! Två problem istället för ett?



Dagens matintag
Frukost: 1 dammsugare, 2 chokladmuffins med smörkräm, ½ coke zero
Mellanmål: 2 smörgåsar med philadelphiaost, juice
Lunch: Äggnudlar med röra på räkor, aubergine och lök (och kesella)
Mellanmål: Äpple
Middag: Bromkålsgratäng, rostbiff och tomat
Mellanmål: Wasabinötter, rissnacks, 1 glas äppelcider

Dagens träning:

Kondition:
55 min promenad
Styrka: 120 situps, 12 armhävningar

Musik till styrkeövningar: Bright side of the road, full forde gale, stepping out queen av Van Morrison från skivan Into the Music. (Lyssna på ett smakprov från skivan - se under bilden.)

Andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej igen ! Har ett erbjudande åt dig ! :) Att du och jag äter samma frukost en hel vecka, belöningen är sedan att äta en valfri frukost ! Vad säger du ? VArje kväll så bestämmer vi vad morgondagens frulle ska bli ?

Hör av dig om du vill vara med på det !

Sofia sa...

Hej Nathalie!

Vilken bra idé! Jag kommer dock att vara bortrest från fredag till midsommar, men vi skulle kunna köra ons - fre i alla fall, kanske vi kan testa lite nästa vecka också. Kikade lite på din site och såg att du hade ett spännande frukostförslag med Saltå Dinkelgröt. Jag undrar bara var man kan få tag på den...tänker att den gröten, men lite bär som du brukar ta, och ett ägg kanske vore en bra frukost? Vill gärna ha ett halvt glas juice till också. Vad har du för frukostförslag?

Anonym sa...

Hej ! Kikar in här före jobbet. Ja vi kan ta två test-dagar(imorgon och fredag) och sedan en vecka när du kommit hem ?

Dinkelgröten köpte jag på coop extra, den borde finnas där. Det passar utmärkt med lite hallon på och ägg. Ägg är gott!

Mina frukost förslag är; Lätt-a fil ( Min favorit) med musli, linfrön och frukt/bär, juice (jag gillar bravos-juicer, inget socker tillsatt)ev. en äggmacka med skinka och keso. Kaffe eller te.

Jag gillar all slags gröt, men mest dinkel och havregryn. Så det spelar inte så stor roll. Omelett är också gott, men känns inte så roligt att stå och steka på sommaren.

Men bestäm du morgondagen så kommer jag på något roligt till fredag ?

Kör hårt idag, tänk att det som du gör varje dag räknas !

mascaran.blogg.se

Sofia sa...

Tack för ditt pepp! Bra slogan - "Tänk på att det är det du gör varje dag som räknas."

Ska försöka få tag i Dinkelgröt, för det klingar så hälsosamt i mina öron efter Skippers övertygande utläggningar.

Kram, Sofia