måndag 9 juni 2008

Håglös


Jag är inte på topp idag. Känner mig extremt trött och håglös. Har sovit på tok för mycket inatt igen - nu börjar det bli en dålig vana istället för välbehövd lyx. Har förkylning i kroppen, någon slags ögoninfektion och depp i sinnet. Måste nog aktivera mig för att inte hamna i ett extremt långsamt tempo nu när jag är ledig i veckan. Fast en hängmatta i naturen hade inte suttit fel.

Det var ändå skönt att komma ut på en kvällspromenad och köra lite hantlar. Önskar bara jag kom igång lite tidigare på dagarna! För att parera den värsta värmen gäller det bara att inte gå upp allt för sent. Så imorgon hoppas jag stiga upp före 10.00 i alla fall. Vilket betyder att det är läggdags nu! (Eller snarare filmdags:))

So Long!

Dagens matintag
Frukost: 5 smörgåsar med philadelphiaost (!), 2 glas juice
Mellanmål: 1/2 dubbelnougat
Lunch: Äggnudlar med röra på räkor, lök, aubergine, kesella och vitlök (plus krossade tomater, curry, vitpeppar, salt)
Mellanmål: 3 chokladmuffins med smörkräm, 3 dammsugare (krisläge!) Jag kommer nog att vilja undvika vågen även imorgon...
Middag: (Mitt dygn är helt förskjutet - kommer nog inte att äta middag efter 24) En halv banan fick jag ändå i mig framåt halv två.

Dagens träning:

Kondition:
35 min promenad, någorlunda raskt
Styrka: Hantlar



Andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej du, det där ser tufft ut.

Varför äter du så mycket smörgåsar?
Går du ut och köper alla chokladmuffins, nougatbitar och dammsugare när du blir sugen eller har du dom i skafferiet?

Eller går du på kondis?

Eller försöker du testa en diet med enbart smörgåsar och chokladmuffins för att betvinga vikten?

Sofia sa...

Jadu. Det är en otroligt bra och central fråga. För att det är så gott! För att jag känner mig ensam! För att jag vill lyxa till det! För att jag inte måste vara smal just imorgon. Jag tänker nog att visst ska jag gå ner, men kanske inte just idag. Det är ju en så otroligt lång resa till 20 kg mindre att jag liksom inte orkar greppa det nu. Och just nu är jag ledig, och jag förknippar semester med godsaker...men som någon sa, det är mycket lättare att göra någonting rätt, än att hitta på alla ursäkter för att det blir fel...

Jag tror det har att göra med att när jag blir deppig vill jag vara säker på att jag i alla fall gör något som är lite roligt i livet. Unnar mig en smula lycka. Eller två muffins glädje.

Jag har en närbutik som säljer lite läskiga muffins, men de går an. Hade inte du problem med dina kondiskompisar innan du kom igång?

Anonym sa...

hej ! Skippa godis och ät torkad frukt istället (osockrade). Eller ät bär med en vanilj yoghurt. Unna dig bara en dag i veckan, annars kommer vågen inte bi din vän.

Försök att ta nya tag nu ! Du har det inom dig !

Anonym sa...

Ah, ledighet och annat.

Deppighet och sockersug förföljer varandra i en evig pardans. Tyvärr är det så.

Innan jag kom igång? Det är bara ett stadie varifrån jag börjde banta och träna.

För mig existerade nästan inga godsaker de första två månaderna. Jag skippade tom sockret i kaffet.

Regeln var att äta mig mätt på mat, då är chansen liten att fingrarna glider ner i kakburken. Och en annan regel var att inte ha hemma sådant som kunde förstöra.

Att byta ut kakorna mot räkor, att byta ut godiset mot avocado, att byta ut lösgodiset mot passionsfrukt osv.

När jag sedan började komma ner i vikt så introducerade jag tillbaka en del av snasket. Och det märks också att ätandet ökade, och viktnedgången minskade kraftigt.

Problemet med dussinpack av kondisbitar och annat är att det är rent skräp, fyllda av transfetter, tillsatser, och tveksamma råvaror. Ska du äta kondisbitar - se då till att göra det på ett kondis med eget bageri där man använder bra råvaror. Så slipper du förgifta dig själv. Och blir oftast nöjd med ett par bitar istället för ett helt paket fyllt med tillsatser.

Alltså; när jag kom igång så kom jag igång. Det fanns inget annat.

Det finns en bloggare som bantar med GI metoden och har fina matbilder och verkar alltid glad och livad som kanske kan ge dig lite inspiration;
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/index.jsp?article=19.169098

Ha det gott - ikväll ska jag sätta mig med ett gäng och titta på fotboll. Och gissa vad jag har med mig?
Ägg :) - jag tänker köra ägg, räkor och grekisk yoghurt. Jag får se om jag kan säga nej allt dricka och godis som erbjuds. Misstänker att det går bra - för jag ska vara mätt innan jag kommer fram, och sedan göra min mat. Vi får se om det är jag som äter och dricker andras mat eller om de äter min mat.

Sofia sa...

Bär och vaniljyoughurt är otroligt gott! Bra tips. Och du har rätt, det känns inte som vågen är min vän längre. En ätardag i veckan är också en bra idé och faktiskt något som funkat tidigare.

Tack för stödet! Med sånt fint stöd jag får varje dag behöver jag inte godis!:)

Kram, Sofia

Sofia sa...

Tack för dina underbart långa kommentarer!

Jag tror en del av mitt problem är att jag gjort två viktresor tidigare. Då funkade det med att skippa alla sötsaker och vara jätteduktig. Men det är precis eftersom jag gjort det tidigare, och gått upp igen sen så förknippar jag metoden med ett nollresultat. Även om jag gick ner 10 respektive 6 kg och verkligen var duktig! Jag borde istället se det som ett produktivt förhållningssätt och skälet till att jag sedan gick upp igen var att jag släppte på tyglarna alldeles för mycket. Det var inte det att metoden inte fungerade!!

Sen kan jag komma på tusen och en förklaringar till varför det är så svårt. Nu tycker jag det är urtråkigt att ge mig ut i bostadsområdet och gå en sväng till exempel. Då tänker jag att allt skulle vara mycket bättre om jag bodde på landet med natursköna omgivningar.

Men det är väl bara att bita i det sura äpplet. This is what it takes. Det finns inga genvägar och allt det där. Kanske jag ska se det som en extremt jobbig kamp och bara bita ihop en vecka framöver!? Risken blir bara att jag stressar upp mig så att jag inte kan sova på kvällarna då. Vill ju gärna hitta någon slags balans där jag också kan slappna av och må bra...så naivt av mig ;)

Lycka till med fotbollskäket nu! Jag har inga tvivel på att du klarar det!

Kram, Sofia