lördag 28 juni 2008

Äntligen!

Vikt: 82,8
Minskning: 1,1
Totalt: 2,2

Yes! Änteligen börjar jag knata neråt! Och denna gång känner jag mig ovanligt förtjänt av det även om det bara är en tillfällig fluktuation. Men i torsdags var jag duktig, och igår var jag riktigt duktig. Så det finns också en chans att vikten är representativ :) Hursomhelst är det en bra morot för att kämpa igen!

Läste precis att fruktos lättare bildar fett som sitter runt magen, än glukos vilket jag tycker är anmärkningsvärt. Fruktos har ju lägre GI och finns naturligt i frukt och så, medan glukos är den mest renodlade sockerarten som snabbt tas upp av kroppen och därför bör undvikas. Det tål att tänkas på.

Min viktkurva so far:
Tjuvstartade faktiskt redan 28/4 med den hiskeliga vikten 87,4. Så idag är det exakt två månader sen jag började, och har på den tiden tappat 4,6 kg! Inte illa även om jag inte satsat fullt ut på viktminskningen under denna tid. Bilden är svår att se men syns bättre om man klickar på den. Den röda linjen är trendvikten, dvs den vikt jag troligen kommer ha framöver om jag går ner i vikt i samma (långsamma) takt. Men min målvikt är den nedre gränsen - 78 kg den 1 september. Det blir drygt 0,5 kg i veckan. Jag har satt målet relativt lågt (dvs hög vikt) för att det ska bli lätt att nå, och för att jag ska vilja triumfera och bräcka det :)




Dagens matintag (blev en ätardag mot slutet):
Frukost: Ett halvt glas juice, dinkelmüsli och ett ägg
Mellanmål: En halv naturdietbar
Lunch: - (går upp kl 12 på dagarna, men det gick ändå för lång tid mellan frukost och middag)
Middag: Fläskfilé med grönsaker i ugn (potatis, morötter, rödbetor, pakrika och lök). Efterrätt: Naturell youghurt med vaniljsocker och färska hallon.
Mellanmål: 3 fyllda chokladsköldpaddor och en liten skål med chips (pringles salt & vinagar)

Dagens träning :
Kondition: 30 min promenad
Styrka: 105 situps, 10 armhävningar


Andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , ,

3 kommentarer:

Johanna Söderlund sa...

Fruktos i större mängder ökar risken för diabetes. Fruktos ökar vitamin och mineralbehovet och ger ökad hunger. Läs mer på länken för förklaring till varför fruktos är dåligt.

Sofia sa...

Hej Johanna!

Tack för länken! Det var en jättebra och intressant sammanfattning om fruktoset. Men samtidigt stod det ingenting om att fruktos ökar risken för bukfetma, som var min huvudsakliga poäng(eftersom bukfetma är farligare och eftersom min övervikt tyvärr är äppenformad).

Johanna Söderlund sa...

Nej det är sant, men det har att göra med att risken för insulinresistens och diabetes ökar. Diabetiker har mer bukfetma.

Många riskfaktorer har med varandra att göra - det metabola syndromet.