söndag 22 juni 2008

Tvättstrul


Vikt: 83,8
Minskning: +0,2
Totalt: 1,2

Som vanligt väger jag som jag förtjänar men jag hoppas verkligen att jag förtjänar mindre vikt framöver!

Tänk att det krävs så lite att komma ur balans (och i sockermode). Idag är det akut brist på underbyxor, och det är fixad tvättid och allt. Bara det att jag kommer på min tidiga tvättid lite sent - och naturligtvis har någon annan snott den! Fullt lagligt men påtagligt retsamt. Och jag kan inte komma ifrån med att tycka det är dålig stil. Varför ska jag inte få en timmes sovmorgon från tvättiden utan att någon annan är där och tar den - och dessutom låser tvättstugan? Så nu är det upp och ner för att se om det åtminstone finns en möjlig tvätt att hinna med innan tiden är ute. Tids- och energispill. Så nu måste jag lugna ner mig med lite dataspel. Och kanske en liten (pytteliten) chokladbit.

Har precis sätt en känsloladdad Sex and the City och är lite mör i emotionerna. Den var bra! Men det syns att alla blivit lite till åren och jag tvivlar på en uppföljare. Vilket gör det extra sorgligt - för serien är så fantastiskt bra. Både rolig, kvick, fundersam och naturligtvis sexig. Och oftast rätt så realistisk. Men man kan ju alltid se om serien!

Sitter nu klockan tolv (på natten) med en mage fullständigt stinn av godis och tacos. Inte det bästa förutsättningar för att väga lite mindre imorgon. Har dessutom ätit så mycket att jag är orolig för gravidlika bristningar. Det spänner och värker. Varför är det så svårt att ens vara lite smånyttig och bara gå ner lite grann ibland? När jag bantar så går jag alltid upp i vikt. Fasar för att inte få äta godis när jag är lite sugen. Ett viktigt glädjeämne tas bort. Jag ser inte vad jag vinner utan bara vad jag förlorar. Kan inte se min idealkropp bakom alla försakelser. Måste försöka utmana mig själv, sporra mig själv, sätta upp en strategi och bygga upp incitament. Nu har jag varit bortrest och varit på undantag en vecka och har hunnit landa i helgen. Imorgon kan jag försöka utarbeta hur jag ska jobba bättre framöver.

Alltså, viktökning att vänta imorgon. Och en plan.

Ska också försöka hitta positiva punkter till varför jag vill gå ner. Hittills har jag bara skrivit ner nackdelar med att vara tjock, vilket också är bra men inte så inspirerande. Här är en viktig punkt att börja med:
  • Den underbara känsla av självrespekt och självtillit jag kan få när jag genomför något jag planerat. Och upplevelsen av att allt är möjligt. Och av att jag har kontroll över mitt liv. Jag minns förra sommaren när jag satt utanför biblioteket och hade gått ner mer än på länge. Hade en smal t-shirt, kände mig snygg, fräsch och på väg. På gång. Hade självförtroende och stark röst. Glad. Optimistisk. Det följer så mycket på att känna att man kan styra sitt liv! Och hitta en nivå där man trivs med sig själv. (Jag tycker aldrig att jag ser söt ut, men jag vet att jag kan vara nöjd med mitt utseende! Det är bara några kilon bort. Minst tio, gärna 20 och helst 25.)
Dagens matintag:
Frukost: Fiberhavregrynsgröt med krossade linfrön, mjölk, juice och två ägg (så långt allt bra)
Lunch: Lax, sås på gräddfil, gräslök och röd kaviar och färskpotatis (var inte ens hungrig)
Mellanmål: Ett antal After Eight (nästan 10 st...men gott var det!) (nu börjar det)
Middag: Tacos! (Fyra stora knyten i mjukt bröd) (och här spårar det ur)
Mellanmål: De sista av mina Caprice (jag har uppenbarligen mycket svårt att leva utan gottis) (totalt)

Dagens träning:

Kondition:
Cyklat ca 20 min
Styrka: 60 situps och 10 armhävningar

Andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , ,

2 kommentarer:

QvinnaDeLuxe sa...

Jag hänger med dig!
Nästan samma längd och vikt OCH mål!
Lycka till och titta gärna in!
/Q

Sofia sa...

Vad kul!

Vi får tävla lite med varandra och sporra och heja och så :)

Lycka till!

Kram, Sofia