måndag 2 juni 2008

Oförtjänt framgång

Vikt: 83,5 (?!)
Minskning: 0,8
Totalt: 1,5

Jag kan ärligt säga att jag inte på något sätt har gjort mig förtjänt av dagens viktminskning! Men ibland är det just när man inte är förtjänt av något som man behöver det som mest. För igår var jag riktigt låg och hade svårt att slita mig från mina "Jag är misslyckad rakt igenom"-tankar som bland annat rörde bloggen eftersom jag tyckte det var pinsamt att det nu blir offentligt att vågen obstinat pinnar uppåt med varje inlägg. Och igår gjorde jag dessutom inget annat än åt, känns det som. Krängde i mig nästan en hel 200g choklad till (visserligen mörk), åt rejäl mat med många mellanmål (i och för sig mycket protein - rostbiff och ägg) utan att röra mig ur fläcken på hela söndagen. Till råga på allt var jag extremt hungrig och kämpade mot att ösa i mig exakt hela tiden!

En förklaring till min bottenlösa hunger skulle kunna vara att det tar ett tag att kalibrera om sig till den nya vikten. Kroppen vill helt enkelt inte släppa ifrån sig minsta kilo och skriker efter kalorier för att stabilisera sig på det gamla jämviktsläget. Rössner och Åhman menar att den stora svårigheten med att gå ner i vikt just är detta: "- De flesta tycker egentligen inte att det är svårt att gå ner - de svåraste perioden kommer efteråt, när man ska hålla den nya vikten." (Disa Åhman, dietist).

Jag är i alla fall väldigt tacksam över att jag idag väger betydligt mindre (naturligtvis på grund av alla slumpfaktorer) speciellt med tanke på att mina katastroftankar från igår får mindre näring och motivationen får en chans att gro igen. Jag vet att det är urdumt att låta vågen bestämma dagsformen, men jag vill ha lite koll på mina första steg så dom inte blir åt helt fel håll.

Jag läste att kvinnor ofta bantar vid någon förändring eller kris i livet och jag tänker att jag då alltid ska vara så motvalls! Jag har kopplingar i nervsystemet som går direkt från oro och olust till hunger utan att passera gå. Först efteråt kan jag tänka att - jaså nu igen! Det borde jag förstått! Det är sällan jag tänker att "Det krisar - perfekt att då också försätta kroppen i chocktillstånd och börja kräva det omöjliga på alla plan i livet genom att svälta lite!". Det finns inte. Tyvärr! För då hade kanske krisen igår hjälpt mig gå ner lite.

Jag tänkte att det är bäst att skriva något positivt innan jag blir missnöjd med mig själv idag igen. Kan glatt presentera att jag redan gjort över 100 situps och några armhävningar och att jag ska promenera minst 30 min och helst 1 h idag. Det är bara det att det är så otroligt varmt! Kanske kan ta det när solen börjar gå ner istället. Har dessutom massor att göra idag. Hade varit så mycket enklare om jag BARA kunde koncentrera mig på viktnedgången för det är verkligen energikrävande på alla sätt!

Sommarhälsningar från en mindre molnig Sofia

Andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , ,

8 kommentarer:

Hillan sa...

Hej Sofia,
Hoppas du kommer att lyckas med din viktnedgång. En liten fråga - har du funderat på att starta med en Detox? Jag har hållt på i 8 dagar nu och det passar mig ypperligt, inte minst med tanke på allt frukt och grönt som frodas på torg och i affärer den här årstiden.
Det finns en hel del att läsa om detta på nätet och jag rekommenderar varmt Detox Methodraine som man köper på Hälsokostbutiker. Den gav mig sannerligen en utrensning..!!
"Hillan"

Anonym sa...

Hej ! Det är så roligt att läsa din blogg ! 100 sit ups vad duktigt ! Kanske också ska göra det ! Det smittar av sig. Grattis till viktminskningen ! Kolla gärna min blogg, uppdaterade just ! Många kramar.

ps väntar på bilder !

Sofia sa...

Vad kul att du gillar den!

Det var inte speciellt trevligt att lägga sig bland dammråttorna och svettas kan jag säga. Och jag var tvungen att vila alldeles för många gånger för att känna mig riktigt sportig :) Men det känns bra att precis som vågen ha något att ta på - att veta att man producerat något. För vikten är det ju svårt att kunna kontrollera tycker jag...

Bilder ja. Kommer nog inte att visa några på mig själv. Men jag vet hur förtjust jag är i före-efter-bilder. Så jag får fundera lite över hur officiell eller privat jag tycker min mage ska vara. Men bilder på mat och choklad och sånt är ju inga problem :)

Sofia sa...

Hej Hillan!

Tack! Men jag tror inte på det där med detox och fasta och så. Tycker det är för extremt och flummigt. På vilket sätt passar det dig bra?

Anonym sa...

Hej Sofia - roligt med din blogg, och det är kul att du hittat nåt användbart från mitt bloggande (vilket jag inbillar mig :).

Bloggen är som du skriver ett bra verktyg att bli accountable.

Något av min start finns med i bloggningarna som går under kategorin; http://blogg.passagen.se/badgear/category/Bantningen+-+retroaktiva+blickar
Det är väl ett försök att återskapa vägen till min början. Men som av nån anledning blev tyst efter de inledande försöken.

Tio bästa tips är svårt att ge - men jag ska försöka göra en bloggning om det där jag ska försöka leta reda på lite lösa trådar från gamla bloggningar som kanske ger nånslags helheltsbild av vad jag pysslat med.

Det sista rådet är ändå att det gäller att hitta infallsvinklar och sätt (vare sig det gäller föra bok, diettypen, motion, egen inställning och självkänsla) att det faktiskt gäller för resten av ens liv. Bara för att man bantat ner sig 30 kilo på ett halvår eller så. Så är resten av livet kvar, och jag vill verkligen inte tillbaka till det som var.

Kanske är det bästa förhållningssättet ett paranoit tillvägagångsätt, att alltid vara på sin vakt. Fast man kan göra det med ett leende och våga säga att man älskar sig själv och tycka att man faktiskt gjort nåt riktigt bra.

Vi hörs! Och du, kör hårt, kör så det ryker!

Sofia sa...

Bra tips men jag vill ha mer! Du har ju lyckats och jag fattar inte riktigt hur jag ska komma dit du är nu (nåja, + ett ansenligt antal kilo). Så jag ser fram emot det där blogginlägget!

Tack för din kommentar! Även om jag har massor att göra så ska jag ta den där promenaden i solnedgången nu. För jag vill ryka! :)

Anonym sa...

Hej Sofia!
Jag har också nyligen börjat blogga, för att följa med och peppa mig själv med min viktnedgång! Mina "startvärden" är nästan exakt samma som dina, 85 kg och 174 cm lång. Kämpa på och lycka till!! =) //Erika

Sofia sa...

Hej Erika!

Men vad roligt att vi är i ungefär samma situation!! Då kanske vi kan peppa varandra (och tävla lite ibland ;)) Du får gärna ge mig din bloggadress också.

Jag har precis varit ute och gått tack vara BadGears peppande kommentar här ovanför, och det var verkligen helt underbart att komma ut i den ljumma sommarkvällen precis när solen gick ned! Och jädrar vad jag pinnade på! Jag tänkte då på vad mycket den här bloggen redan har gett mig, och vilken otrolig påverkan detta cyberstöd faktiskt är!

Lycka till med bloggen och viktminskningen!

Kram, Sofia

(Oj vad många utropstecken, men det är precis så många jag har i mig just nu!)