fredag 6 juni 2008

Börja om från början

Vikt: 84,6
Minskning: +1,2
Totalt: 0,4

Det är ingen överraskning att jag nästan är tillbaka på ursprungsläget (85,0) igen. Men det är okej. Jag har inte orkat vare sig träna eller äta ordentligt. Och jag har inte tappat sugen utan börjar igen nu med lite mindre radikal ansats. Vågar inte lova för mycket men min plan är:
  • Promenad minst 30 min per dag
  • Styrkeövningar varannan dag
  • Äta nyttigt och regelbundet men inte överdrivet lite
  • En ätardag i veckan
  • Minska godisabstinens gradvis
Jag kommer nog att öka på kraven allteftersom, men just nu känns det bra att ha mer rimliga mål för att kunna känna mig nöjd med mig själv och för att tycka att det här är roligt.

Mitt motto är: För en hållbar utveckling

Det betyder att jag ska orka hålla kvar vid min viktminskning för att få en möjlighet att lyckas på sikt.

Har fått en önskan om att jag ska redovisa vad jag äter. Detta har väl inte varit så rolig läsning fram till nu, men jag kan komplettera varje inlägg med både träning och matintag ett tag framöver, för att jag själv också ska få en överblick över vad jag stoppar i mig och vad jag faktiskt åstakommer i träningsväg.



Dagens matintag (ätardag)
Frukost: Müsli, juice, ägg
Mellanmål: Några chokladbitar och lösgodis (ungefär en handfull godis)
Lunch: Spaghetti och köttfärssås med kokt broccoli (mindre pasta än vanligt)
Mellanmål: Äppelpaj och vaniljsås
Middag: Riskakor med ost och flera små brownies, mjölk

Dagens träning:
Kondition:
30 min promenad (maklig takt)
Styrka: 110 situps, 10 armhävningar

Jag lurar på om jag ska visa en bild på mig när jag nästan är på toppvikten igen. Har tagit en bild men får fundera vidare ett tag till.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Howdy, lite slarvigt så skulle jag våga tippa på att du med en 1300 kcal/dygn kost borde klara 1 kilo per 10 dagar. Kanske mer. Det beror på din basala metabolism.

Jag tror att du med din vikt då skulle ligga på minst 700 kcal i underskott.

Man talar om kroppens grundbehov är nånstans kring 1200 kcal och uppåt, utan att den går i svältläge. Går kroppen i svältläge så är risken stor att du bryter muskelvävnad istället för fettvävnad.

Jag gick på 1360 kcal/dygn den första månaden och det fungerade fintfint för mig, och då var jag +100 kilo i starten.

En kost som är låg i kalorier, bör ha en hög andel proteiner och fett. Det är livsnödvändiga energigivare.

Proteiner är byggstenarna i dina celler.

För behålla och tom öka din styrka, och slippa muskelnedbrytning, så tror jag följande 3 punkter kan vara bra att ha med sig i bagaget.

1)Proteiner. Se till att din kost innehåller minst 120 gram proteiner; 1,5 gram per kilo kroppsvikt.

2)Gör gärna lite styrketräning, lätt, enkel – crunches, armhävningar, gym eller något. Att träna musklerna förhindrar nedbrytning. Antingen en kvart om dagen så ofta du tycker det är kul, eller ett par gånger i veckan på gym med lite längre pass.

3)Konditionsträning; vänja dig vid promenader i bra takt; gå lagom hårt. Lätt andfådd, varm men at du kan prata och se omvärlden. Oftast kan man känna en förhöjd uppfattning av omvärlden när man ligger rätt. Ett sätt är att pulsträna, som jag själv gillar är 180regeln. 180 som grundtal, minus åldern så får man ut den maxpuls man ska träna på. Och så tio slag nedåt som nedersta gräns. Då arbetar man inom ens maximala aeroba funktion, tränar kroppen på att hämta energi från fettsyrorna och inte glykogenet i muskler och lever.

Det viktiga med träningen är att du kommer in i det utan att det känns som ett tvång, att du inte gör mer än att du längtar till nästa gång. En del tycker träning ska göra ont, om det gjorde stadigt ont, skulle jag lägger ner träningen.

Jag har bland mina länkar på högra spalten en till Tom Venuto. Han har en gratis 12 lektioners kurs som heter Big Fat Lies. Klicka dig fram till den och ta hem den, du får ett avsnitt om dagen. Läs och fundera. Själv tycker jag det är bland det bästa som finns i bantningslitteraturen (fast det är egentligen träningslitteratur i mix med att få ner fett%).

Tom Venuto och andra snubbar av det här slaget har skrivit böcker, men de kostar pengar. Detta är gratis, och får du mersmak då kan du köpa böcker av honom, Anthony Colpo m.fl.

Lycka till. Njut av din egen framtid, och kör hårt ;)

PS; Jag har även skrivit ett svar på kommentarerna i min blogg.

Sofia sa...

Hej igen! Stort tack!! Som vanligt jättebra tips som jag kommer att värna om! (Vilket i och för sig inte betyder att jag kommer köpa alla rätt av.) Jag kan säga att ditt inlägg i bloggen gjorde att jag fick ny energi och inte lade av, vilket jag starkt funderade på. Och detta blev som grädden på moset! Ditt stöd betyder oerhört mycket för mig just nu!

Lycka till med ditt nya projekt!

Kram, Sofia