tisdag 3 juni 2008

Chokladkamp

Vikt: 83,4
Minskning: 0,1
Totalt: 1,6

Fortsatt förvånande framgång! Jag ska inte klaga, men det känns som vågen är lite väl snäll. För byxorna sitter ovanligt tight. Kanske är jag så otränad, och med mer muskler kommer kanske vågen och mitt mentala kroppsmedvetande att mötas.

Fått negativt bränsle till min viktnedgång när jag läste om Frasiers hjärtattack. Jag kan vara rätt nojjig när jag ska sova och tro att kroppen ska ge upp på grund av alla kilon. Organen kan inte ha det så lätt därinne, jag MÅSTE gå ner om så bara för att döva min dödsångest. Hjärtmat kanske också kunde va nåt.


Igår blev jag så peppad av BadGears långa kommentar som avslutades med "Och du, kör hårt, kör så det ryker!" att jag faktiskt gick så fort att det fanns flygplansliknande strömvirvlar efter mig! Hade min gåmusik på högsta volym och gick precis i solnedgången i den mest underbara ljumma sommarkvällen hittills.

Låtarna började på en hög BPM (Beats per Minute) - vilket innebar att jag gick små snabba steg - och avslutades med lite långsammare låtar så jag kunde njuta lite mer på slutet. Jag brukar alltid gå lite lunkigt med långa steg och sträcka ut ordentligt och har lite svårare för att strutta fram med kortare steg. Men skulle det ryka fick det bli det korta steget före;). För att riktigt dela med mig av min upplevelse får ni spellistan här, och det är en brokig samling gladlåtar! Gick ca 35 min vilket inte ger så stor förbränning enligt en lista i Aftonbladet, men ändå!

Gårdagens gåmusiklista:
  1. Arrow - Hot Hot Hot
  2. Ryan Paris - La Dolce Vita
  3. Ottawan - Hands Up
  4. Torsson - Fulast i stan
  5. Kim Larsen - Den störste sorg
  6. Kevin Lyttle - Turn Me on
  7. Gilbert O'Sullivan - Matrimony
  8. Andrew Gold - Thank You For Being a Friend
  9. Osiba - Sunshine Day (stretchingen efteråt)
Idag har gått ganska bra matmässigt, men nu på eftermiddagen härskar chokladdemonerna fritt i kroppen, och jag får hejda mig ungefär var tredje minut för att inte slinka ner till närbutikens dyra godisresurser. Jag måste börja kalla det något annat - jag kan bara komma på söta små smeknamn för godis. Har någon ett förslag på ett ord för godis som ger negativa associationer? Har hört att man genom hypnos kan förknippa det man vill sluta med - choklad, rökning eller liknande - med saker man verkligen ogillar. Borde jag nog pröva! Men jag tror å andra sidan att jag är immun mot chokladaversioner. Minns en tonårskväll jag och min kompis planerade att föräta oss på choklad och göra upp med chokladen en gång för alla. Vi åt tills vi mådde rejält illa, men var (naturligtvis) på det igen så fort vi vaknade. Ju mer jag äter, ju mer vill jag äta. Men det funkar faktiskt åt andra hållet också - att ju mer sällan jag äter choklad, ju mindre blir jag sugen! Så jag är väl i någon jobbig abstinensfas nu. Ska försöka att inte tycka för mycket synd om mig och kila ner till affären (den ligger alldeles för nära!).

En inställning jag ska försöka anamna är att det gäller att inse att det man gör är för något positivt:

"Jag tror ändå att jag i grunden försökt hitta infalls och anfallsvinklar på det jag gjort så att det skulle bli kul, en sport, test och så vidare. Alltså något att se framemot. Man får inte gå in och tänka "nu måste jag banta, FAN VA TRIST". Utan tänka "nu ska jag banta, och DET SKA BLI KUL - för slutmålet är något som jag verkligen vill"."BadGear.
Jag har så lätt att vara kinkig med mig själv och tycka att jag verkligen kan unna mig den där chokladen just nu i alla fall. Men det är svårare att unna sig att vara smal på längre sikt för det ger inte samma omedelbara utdelning. Som det är med allt annat missbruk.

Men det hjälper faktiskt att sätta sig och skriva mot chokladsuget. Dels för att jag konfronterar det (erkänner det och erkänner min kamp emot det) och dels för att jag genast känner mig mindre ensam (en viktig utlösande faktor). Jag hoppas bara att det inte blir för många klagovisor för er skull...men det är kanske just det jag behöver. Att ösa ur känslorna istället för att bygga in dom i kroppen.

Kan också säga att jag idag är extremt supertrött och inte känner för att hurta omkring, men jag ska ta en mysig kvällspromenad och kanske köra lite hantlar - det kan man alltid göra precis så mycket (lite) man orkar, och man slipper ligga på golvet och kräla. Och det värmer gott i samvetet :)

So long! Sofia


Fienden uppradade för attack

Andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ett litet tips, smält en ruta mörkchoklad (70%) i lättmjölk. Det känns som mycket mera och kanske dämpar suget !

Anonym sa...

Skulle nästan kunna vara jag som skrev det här själv.. Men det stämmer, ju längre bort du kommer från din choklad-tid, desto mindre kommer du sakna det.. MEN akta så du inte faller tillbaka, av någon anledning, för då e det kört igen haha... Lycka till !!!