tisdag 3 juni 2008

Disciplin och problemhantering

Madonnas inställning är förförisk i sin enkelhet. Hon menar att hon tidigt bestämt sig för att få kontroll över livet och säger:

– Det finns inga genvägar, det är bara disciplin som fungerar.

Själv är jag kluven och tycker både disciplin och spontanitet är fantastiska egenskaper - men de är svåra att kombinera. Detta märks inte minst när jag nu ska gå ner i vikt. För hur mycket ska jag bara kämpa och lida och hur mycket ska jag njuta och lyssna på mig själv? Och hur ska man nånsin kunna slappna av och mysa om man alltid ska prestera? Det kanske är därför jag sovit så dåligt på sista tiden. För ska man ständigt vara på sin vakt kan det vara svårt att ta det lugnt.

Jag vet inte om det är tröttheten eller något annat, men idag har jag haft två otroligt jobbiga stå-emot-godis-stunder. Den ena hade jag när jag skrev mitt förra inlägg, och den andra precis nu. Den förra löste jag genom att tillsammans med bloggen lida igenom det, och åt tre ägg som både dämpade sötsuget och hungern. Den andra försöker jag klara av genom att ta en liten mörkchokladruta (inte ens gott) och nu få en stor portion tortillini med broccoli. Min andra dödssynd förutom choklad är pasta, så det är något jag försöker undvika eller i alla fall vara mycket restriktiv med. Men nu ska jag njuta! Lite grann i alla fall :) Med Dr Phil så jag känner mig mindre ensam.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Intressant blogg! Skulle vara kul att läsa lite mer om vad du äter och hur du tränar! Alltid kul med inspiration!

Sofia sa...

Hej Miss Blue!

Tack! Bra idé! Jag har faktiskt infört både träning och matintag som nya rubriker och ska fortsätta så ett tag. Det är jättebra för mig själv också, att få koll på vad jag äter och tränar.