onsdag 11 juni 2008

Förnyad motivation

Vikt: 83,7
Minskning: -0,2
Totalt: 1,3

Dag nr:
14
Mot delmål: 83,0 nästa söndag 15/6 (dvs 0,9 kg på 1 vecka)

Back on track!

Igår var jag hos en gammal kompis och fick se bilder på mig själv för tio år sen. Och jag har verkligen glömt hur smal jag var! Tror jag vägde 60 kg. Dessutom var jag vacker! Vilket jag inte kände då naturligtvis. Men det var underbart att se dessa bilder, för det betyder att det inte är omöjligt att väga 60 kg igen, och det betyder att jag faktiskt kan bli så vacker igen! Det är inget orimligt ideal som Jennifer Aniston eller någon annan, utan en bild av hur jag kan se ut. Naturligtvis är det säkert omöjligt att bli lika kroppsslät och orynkig igen, men ändå.

Jag kan gå ner! Det är inte så svårt!

Igår satt jag och författade en lista över nackdelar med att vara fet, för att få igång min sinande motivation igen.

Nackdelar med att vara tjock

  • Låren skaver mot varandra

  • Magen är jobbig att bära, får ofta ont i ryggen och har dålig hållning

  • Trist att alltid försöka klä sig för att dölja och leta efter kläder som man ser minst ful ut i istället för att hitta kläder som man ser fin ut

  • Jobbigt att röra sig

  • Svårt att böja sig för att knyta skorna

  • Oroar mig över att magen putar ut vid offentliga tillställningar och får ont i magen när jag försöker suga in den en längre stund

  • Skjuter iväg bord med magen när man sitter ner (pinsamt!)

  • Avsaknad av käklinje

  • Håret blir aldrig snyggt pga plufsigt ansikte

  • Att aldrig kunna sig bekväm i mer avklädda sommarkläder

  • Undviker att bada

  • Svårigheter att komma i baddräkten

  • Orolig för att andra ska få ont i ögonen

  • Ser äldre, surare, tröttare och tråkigare ut

  • Undviker att festa och gå ut för att man aldrig känner sig någorlunda fin eller ofläskig

Så nu har jag både en positiv målbild med mina gamla kort jag ska sätta upp någonstans, och en avskräckande lista med fakta jag till vardags förtränger. Har med andra ord både piska och morot till hjälp för min motivation.

Det här kommer att gå bra!



Dagens matintag
Frukost: Fiberhavregrynsgröt med krossade linfrön, ägg, ½ glas juice
Lunch: 1 ½ portion bönsallad med fetaost (kidneybönor, kikärtor, tomat, rödlök, fetaost, solroskärnor och dressing på balsamvinäger, olivolja, vitlök, salt, svartpeppar och oregano) MUMS!
Mellanmål: Riskakor (gräddfil) med bonjourost (typ ett helt paket av båda). Där föll dagens viktminskning.
Middag: En stor räkmacka med lättcrèmefraische och en stor ostmacka (en för mycket)
Mellanmål:Ajajaj, en dubbelmars. Och jordgubbar.


Dagens träning:

Kondition:
1h promenad (raskt)
Styrka: Hantlar

Läs mer om: Lyxmackor, läckra recept, bantningsips och sol som hjärtmedicin.



Andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ville bara ge lite extra pepp och säga att det är klart att det kommer gå bra, hejja hejja!!!

Pernilla

Sofia sa...

:)

Tack!!

Anonym sa...

Hej!

Jo men det är samma för mig också i vanliga fall, men den kvällen var jag så himla arg att jag hade massa energi som jag inte visste vart jag skulle göra av. Så därför tog jag mig upp på cykeln.

Jag är mycket kortare än dig, jag är bara 163 cm. Jag tycker absolut att du ska sätta dina egna delmål. Jag har valt datum som betyder något speciellt för mig, vänners födelsedagar eller annat kul som är planerat. Det känns som mer motivation till att komma dit och väga vad man hade planerat då.

Annars sätter jag faktiskt inte så mycket press på mig, för som jag har skrivit så vill jag mest må bra och det på både insidan och utsidan. Press skulle inte få mig att må bra men visst.. det finns ju där ändå. Jag försöker ta det som det kommer. Jag tror att du kommer ner dina kilon om du också tar det med lite ro och glädjs för det lilla. :)

Sofia sa...

Hej Anna!

Jag försöker också hitta någon slags ro i viktnedgången. Tidigare har jag hetsat så mycket och mått dåligt av abstinens och hungerkänslor (jag gick ner 10 kg rätt så fort). Denna gång vill jag inte lida så mycket utan må ganska bra också. Och skulle det vara riktig kris är det ok med choklad.

Det är bara så svårt att hitta en fungerande bantningsbalans när jag inte är så hård! Men jag tror det ska gå. Det ska ju vara kul att gå ner också! Och då menar jag kul som i att leva någorlunda bra under tiden!

Tycker du gått ner jättemycket och varit otroligt duktig! På din senaste bild ser du verkligen vältränad ut! Jag längtar efter att min mage ska hänga ihop lite mer med resten av kroppen :)

Bra det där med speciella datum! Ska försöka tänka lite så.

Kram, Sofia

Anonym sa...

En negativ upplevelse för mig var när knappen på jeansen flög ur när jag reste mig upp från en stol... Det vill jag inte ska hända igen!

Sofia sa...

Sockertoppan,

Det förstår jag!

Tänker också på en scen i filmen "Brudens bäste man" (Se den!) som kunde varit jag :) För övrigt en överraskande bra film med snabba repliker och vackra omgivningar som både var allvarlig och rolig på samma gång. Nu hade jag i och för sig inte så höga förväntningar och då är det lätt att bli positivt överraskad.

Men jag har svårt att förstå varför man ska pressa in sig i mindre storlekar än man har. Vet kompisar som promt ska ha för små skor där hälarna tittar ut, bara för att de "alltid haft 39" precis som storleken är ett självändamål. Det upplevs också vara något fult över att ha 40 eller mer i skor när man är tjej.

Jag brukar tvärtemot försöka köpa en storlek större i skor, så att man kan ha extra sköna sulor i. Och jag har 40-41 i skor. Köper dessutom ofta herrstorlekar som är bredare och skönare. Varför lida?