tisdag 1 juli 2008

Delmål


Vikt: 83,9
Minskning: +1,1
Totalt: 1,1

Idag vaknar jag som vanligt strax över 12 och dagarna flyger iväg. Kan inte sova förrän framåt fyra på mornarna. Vill försöka ändra på det men blev lite avskräckt igår då jag gick upp bara efter fem timmars sömn och kände en allmän sjukdomskänsla i kroppen, extremt sötsug och hunger, humörsvängningar och yrsel. Det tog en hel dag från mig och tyvärr lyckades jag inte stå emot godisbegäret. Bättre är då att röra på sig mer och ta lite valerina när jag ska sova, och skjuta på det någon timme i taget för att komma tillbaka. Har också läst nånstans att sömnbrist skapar obalans och hunger eftersom hormonerna (bland annat tillväxthormon) inte hinner arbeta som de ska under sömnen (se bla denna artikel).

Här är ett utdrag ur en annan artikel från 2008:

"Sover man för lite ut­söndrar kroppen stresshormonet kortisol, som gör att kroppen börjar lagra i stället för förbränna fett. Vid sömnbrist ökar ­dess­utom halterna av hormonet ghrelin, som sätter fart på din aptit. Och samtidigt minskar hormonet leptin, som signalerar mättnad."

Se även här: "research has demonstrated that among adults, even modest reductions in sleep duration are associated with significant increases in obesity risk."

Jag fick mig också en tankeställare när jag läste en bra artikel om att inte sätta för stora eller orimliga mål. 20 kg kan lätt göra att man känner sig överväldigad. Kan tänka mig att detta inverkat på min motivation och gör att jag har svårt att komma igång. Ska kanske försöka sätta 2 kg som delmål och hitta en deadline. Jag tänker att 0,5 kg i månaden är en rimlig viktminskningstakt, och eftersom det är 1 juli idag borde jag ha som delmål att 1 aug väga 81,9. Kan säga att min vikt har ökat eftersom jag hade godisslag igår och inte har rört på mig nämnvärt under två dagar. Trist men sant. Lyckades ändå komma förbi mina löften till mig själv om att inte nalla på godiset jag har hemma, eftersom jag köpte nytt. *suck*

Delmål 1: 1 aug 81,9 (2kg på en mån)

Ja det är inte så mycket som har hänt på viktfronten eftersom jag ständigt tampas med återfall. Ena dagen är jag bergsfast övertygad om att jag ska satsa allt som krävs, och nästa dag orkar jag inte ens tänka på det. Trodde jag var över denna tröskel men det var inte så lätt. Men jag har inte gett upp än. Letar fortfarande efter en vettig taktik som jag klarar av att hålla mig till. Och lite lidande kommer man inte ifrån antar jag. Äter jag för lite kalorier varje dag så kommer det gnaga lite i magen och det får jag väl ta. Det bästa hade dock varit att hitta ett sätt att stävja hungern.

En förklaring till mitt hattande tror jag också handlar om kalibrering. När jag gått ner lite känner kroppen att den vill återställa vikten (balansen) en bra tid efteråt. Varför man inte får slappna av på typ 2 veckor även om man inte orkar köra hårt med viktminskningen. Borde ta det i olika ryck. Gå ner ett kilo. Hålla vikten. Gå ner ett kilo till. Typ.

Ja nu vet jag inte om jag har någon speciell strategi för att komma igång igen. Minst 30 min promenad per dag fortfarande såklart. Och nyttig och rejäl mat eftersom jag tycker det är så svårt att vara hungrig. Och inget godis fram till söndag. Så måste det bli. Jag fokuserar på söndag tills vidare.


Nu börjar klockan närma sig halv tolv på natten, och jag börjar "ha kväll". Ska försöka vrida dygnet tillbaka med två timmar inatt, vilket betyder att jag ska försöka somna 2.00. För att senare fortsätta att minska på nätterna någon timme till.

Har varit riktigt låg idag. Det ursäktar inte kalorifrossandet men förklarar det till en del. Ska verkligen försöka äta mig mätt på dagarna istället.

Lärdomar:
  • Försök röra på dig tidigt för att komma igång på dagarna
  • Ät ordentlig mat under dagen för du klarar inte av att vara vrålhungrig.
Dagens matintag:
Frukost: Dinkelmüsli, ett halv glas juice, ett ägg
Mellanmål: Några canderade jordnötter
Lunch: En påse naturdiet (café latte)
Mellanmål: Ett glas grönsaksjuice
Middag: Makaroner och fläskfilé
Mellanmål: Ett paket bragokex, en liten kexchoklad och två rutor fazer mjölkchoklad (var så himla hungrig! Ska se till att jag äter mer under dagen.)

Dagens träning :
Kondition: 30 min promenad med springinslag
Styrka: 60 situps, 10 armhävningar


Andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tänkte tipsa om havregrynsgröt som ett bra och kalorisnålt alternativ som kvällsmat tex istället för chokladen.Det mättar bra.Tycker också att det är jättebra gjort att orka så många situps.Sedan att du inte stirrar dig "blind" på vågen utan mäter dig runt magen med ett måttband istället.Vikten kan ju gå upp om du får mera muskler men själva fett vikten minska och även måtten

Sofia sa...

Hej!

Havregrynsgröt är faktiskt ett jättebra tips eftersom det mättar, innehåller kolhydrater och är nyttigt. Och det blir speciellt gott när man har mycket jordgubbssylt på :)

Jag gillar inte att mäta mig, tycker det känns krångligt. Men jag håller med om att det skulle vara ett mer rättvisande mått. Däremot har jag koll på vilket hål jag använder i mitt nya skärp (nr 3 än så länge).

Tack för tipsen!

Kram, Sofia