onsdag 16 juli 2008

Fel håll


Vikt:
82,6
Minskning: + 0,5
Totalt: 2,4

Okej. Nu får jag skärpa mig. Åt inte direkt nyttigt igår även om jag rörde mig en del. Nu är det faktiskt dags att väga under 82. Snart är det lördag och då vill jag helst väga 81,6 - dvs ett kilo under förra lördagen. Så att jag känner att jag är på väg. Att det går åt rätt håll.

Har varit nere och extremt sötsugen idag. Men inte ätit nåt godis! Har dock stoppat i mig lite annat jag skulle kunna undvikit. Men jag tycker på det hela det varit ok och bättre än igår.

Läste precis att New York skaffat regler som tvingar alla kondis och caféer att ange hur många kalorier mat och bakverk innehåller! Helt underbart :) Naturligtvis vill man säkert inte tänka på energimängden när man ska unna sig nåt gott, men det hjälper ju att hålla koll om man har problem med att gå upp i vikt lätt (läs som jag).

Läs om handlarna som ljuger om innehållet i maten.

Dagens matintag:
Frukost: En äggmacka med lättkaviar och ½ glas juice
Lunch: Köttfärssås, råris och en multivitamintablett (brus)
Mellanmål: En handfull kanderade jordnötter, 2 marsmallows, 2 smörgåsar med smör och lättost (ville ha mer men slutade när jag inte var sugen!) och 1/3 nutrilettbar. Detta utspritt mellan 15 och 21.
Middag: 2 portioner bönsallad (en portion för mkt - blev för mätt!). Till efterrätt dipp (på vanlig fil) och stavar av morot, gurka och blomkål. Även om snackset är relativt nyttigt åt jag på tok för mycket, och detta när jag redan var övermätt på bönsalladen!

Dagens träning :
Kondition: 40 min promenad med vikter (matkassar) i maklig takt
Styrka: 110 situps, 13 armhävningar

Andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,


7 kommentarer:

QvinnaDeLuxe sa...

När jag läser dina sista veckor så slår det mig att du låter väldigt lik mig när jag "trodde" att jag åt rätt.
Dock var min bistra lärdom att jag åt betydligt fler kcal än jag trodde. Jag hade frossardagar varvade med svältdagar och för mig funkade inte detta.
Jag tror att för dig, liksom för mig, finns några alternativ.
Antingen kollar man hur mycket kcal man verkligen säter i sig varje dag och se var detta leder dig. Du som jag gör nog av med ca 2000 kcal en stillasittande dag. För att tappa 0,5 kg/v kan du bara äta 1500 kcal/dag om du inte motionerar. Ska du tappa 1 kg/v (vilket inte är omöjligt för oss som har att ta av!!!) så kan du bara äta strax under 1000 kcal/dag.
Överskatta inte motionen heller. Det krävs en ganska långa och rask promenad för att "ge" dig extra 200 kcal att äta.

Det är inte alls säkert att du är som jag, bara för att du låter så i det du skriver.
Men mitt råd till dig är att bestämma hur mkt du vill tappa i veckan och rätta magen efter de kcal du KAN äta. Sen behöver du ju inte räkna varje dag utan ta fram ungefär värdet av tex 1000 kcal. tex en macka med smör/ost till frukost, sallad till lunch, banan till mellis och en riktig middag på kvällen kanske hamnar där. Då VET du ungefär hur mycket du kan äta varje dag. Ska du äta extra så ät extra det du motionerar. Vill du äta 100 g choklad på kvällen så betyder det ca 2 timmars rask promenad.

Lycka till!

/Q

Sofia sa...

Hej Qvinnan!

Tack för alla dina tips!

Det är inte omöjligt att jag äter för många kalorier eftersom jag inte har koll på kalorimängden.

Kommer kanske använda mig mer av dina (och Badgears) tips som mycket utgår från att hålla koll på kalorierna, men som det är just nu tycker jag att jag har en bra plan redan. Det är bara svårt att orka hålla sig till den alla dagar. Äter jag mindre kalorier blir jag också så hungrig och vresig, och det är inte värt det. Vill vara någorlunda mätt för att kunna genomföra detta.

Men du har rätt i att jag borde minska matintaget en del, och öka på motionen.

Lycka till själv med viktminskningen! Det går ju rasande fort!

Kram, Sofia

QvinnaDeLuxe sa...

Tack!
Men jag börjar känna lite panik nu! Det är 4e veckan på Nutrilett och jag känner någonstans att jag måste börja äta riktig mat snart för att inte få en riktig kalldusch!
dessutom så har jag haft en enda ätardag och det jag gick upp efter den dagen har jag inte gått ner ännu så jag tror att det blir ett stort bakslag så snart jag börjar äta igen.
Funderar på en plan hur jag ska kunna undvika detta!

Lycka till!

Ps: att känna sig vresig när du äter "lite" gör du "bara" de tre första dagarna, sen lägger kroppen ner protesten och du känner dig tom piggare än innan!

/Q

Cornelia sa...

Hej hej, nu har jag hittat hit.
Har inte hunnit läsa igenom hela din blogg ännu men kommer att följa dig framöver. Tack för din kommentar hos mig.
Jag får säga att det har gått enkelt för mig att gå ner. Jag har varit lyckligt lottad och det tog en massa misslyckade försök innan jag hittade GI dieten som funkade för mig. Jag skar ner på alla kolhydrater de första 5-6 veckorna. Och efter det var jag inte sugen på bröd,pasta och potatis så då brydde jag mig inte om att äta det då heller. Däremot åt jag det om jag ville och jag åt ocks all frukt jag ville ha.

GI funkade kanon för mig eftersom jag inte saknade potatisen, pastan, riset och brödet. Och mätt blir man absolut på protein.

Det kändes som att man fick äta bra mat, god mat och mycket mat och ändå gick man ner.

Vi hörs snart igen
Kram och pepp
Cornelia

Sofia sa...

Hej Cornelia!

Jag börjar faktiskt bli intresserad av att minska rejält på kolhydraterna, dels för att det verkar som vår kropp är gjord för att ha huvuddelen av kalorierna från fett och protein, och dels för att man verkar gå ner i vikt så snabbt, och inte är lika hungrig.

Har precis fått låna en bok av min granne som kör den metoden, och boken "Fettskrämd" tar bland annat upp att Sumobrottare använder ungefär samma näringssammansättning som livsmedelsverket rekommenderar för att gå upp i vikt! Skrämmande! Istället menar han att man ska äta 5% kolhydrater, 70% fett (!) och 25% protein.

Problemet med mig är väl att jag alltid kommer att förbli en kolhyndratjunkie. Tyvärr. Men det kan vara värt att prova!

Lycka till och tack för tipsen!

Kram, Sofia

Anonym sa...

hej! först vill jag bara säga att jag tycker att du är jätteduktig. Det märks att du har bestämt dig :) Jag tänkte bara tipsa dig om den dieten jag kör nu. Jag äter nästan inga kolhydrater och har faktiskt gått ner riktigt mycket. (Dock inte tillräckligt ;D) Det är lättare än man tror och första veckorna kan man faktiskt gå ner riktigt mycket! På två veckor gick jag ner nästan 5 kilo i början.

Som sagt det var bara ett tips, och jag måste säga att oavsett så är du jätteduktig :)

Sofia sa...

Hej Alexandra!

Tack :)

Först och främst grattis! Har du nån blogg man kan följa? Jag undrar också om du inte varit hungrig under tiden..och naturligtvis hur mycket du gått ner!

Inga kolhydrater och stor viktminskning, jag börjar höra det från många håll nu! Men det känns ändå läskigt att prova eftersom det låter lite extremt. Men man kan ju skära ner drastiskt på kolhydraterna kanske...

Kul att du tittade in! Berätta gärna mer om din metod och lycka till framöver!

Kram, Sofia