måndag 28 juli 2008

Tjock igen :(


Sol och åter sol! 30 grader ute och 27 inne.
Vikt: 82,3
Minskning: +1,2
Totalt: 2,6

Åh denna hetta! Jag är inlåst i mitt hem utan att kunna röra på mig ordentligt :( Eftersom jag vaknar så sent kan jag bara gå min runda på kvällen. Tänkte verkligen gå upp 8 idag för att komma ut när det är svalt, men i vanlig ordning kunde jag inte sova förrän 3 på natten, och då vill jag ändå kunna sova ut. Men jag kan berätta att jag vaknade redan halv nio av en våldsam magknip (naturlig ätardagsfrossakonsekvens)! Men somnade sedan om.

Jag skulle verkligen vilja ha ett löpband hemma, det hade varit så bekvämt, speciellt med tanke på mina sena vanor. (Vill inte gå ut och gå själv mitt i natten, men när jag är så sprallig vid 01.00 hade det varit perfekt med lite hemmamotion!). Det får jag ta när jag blir rik. Undrar bara om det inte stör grannarna att klampa runt på ett sånt mitt i natten. Nån som vet?

Ja jag vet att min viktminskning senaste veckan typ är som bortblåst. Men jag tror det är en tillfällig konsekvens av ätardagen och att jag redan på onsdag/torsdag kan vara på spåret igen. Vilket jag förvarnade (både er och mig) på i gårdagens inlägg. Jag SKA inte drabbas av panik. Men lite Hjälp! känner jag förstås....Funderar på att bara äta en sak på ätardagen. Typ en pizza, en glass, en chokladkaka eller så. Som det är nu frossar jag i allt vare sig jag är sugen eller lite. Driven av desperation, att nu är enda gången...äter så fort jag inte känner mig direkt illamående så det finns inte mycket njutning över det faktiskt. Sjukt och onödigt!

Klockan är nu halv fyra på eftermiddagen och jag känner mig moloken. Har satt på mig träningskläder och ska till gymmet men är uppgiven. Känns som det inte tjänar något till. Har ju gått upp allt på bara en ätardag (och grillkvällen dessförinnan). Vill inte träna. Orkar inte. Har lyckats trigga igång mitt sötsug nu så den där överblivna chokladen känns äntligen lite lockande. Och då får jag inte äta den. Bakvänt, orättvist, jobbigt och oändligt långt fram till min viktminskning. Trist liv. Får bara hoppas det är baksmällan som talar.

Jag funderar på om man kan använda något preparat som hjälpmedel. Har läst lite om Hoodia som verkar spännande. Sen har jag sett reklam för Lepigen (innehåller dock amfetaminliknande efedrin) och Redumax (nedan). Ulf Larsson gick ju ner massor med Reductil. Gärna ett piller som minskar hungern något (men ej suspekta amfetaminblandningar från nätet!).



Kort efter mina beklaganden ovan så fick jag ett rejält återfall. Eller jag drabbades inte utan valde att äta lite godis och bejaka mitt sötsug. Fick i mig en geisha (stor) och 8 aftereight. Men jag lovade mig själv att också träna - så nu har jag varit på gymmet en timme och det känns bra. Är otroligt skakig och mör och jag tror inte jag hade kunnat ta ut mig mer både vad gäller kondition och styrka! Förbrände 197 kalorier på löpbandet. Men bara geishan innehåller 560 kalorier!! Å andra sidan har jag inte ätit något mat mer än mina två ägg. Så under omständigheterna är jag faktiskt ganska nöjd ändå. Och på väg till gymmet fylldes jag av peppande tankar - att det inte är för sent, att jag vill fortsätta äta Atkins light med typ protein och grönsaker plus gröt, müsli och juice - och att jag KAN gå ner bara jag fortsätter i samma stil. Och jag vill försöka lova mig själv att bara äta EN godsak varje ätardag, som jag redan nämnt.

Det ska gå! Jag kan och jag vill! Och imorgon är en ny dag!

Tack för allt stöd och inspiration. Skönt att veta att man inte är ensam i sina strävanden, speciellt en dag som denna där jag är fast i min bastu.

Har precis kommit hem från filmen Mamma Mia. Den var lite ojämn men på det hela fullkomligt underbar! Ett lyckopiller!

Dagens nyhetsskörd:
Dagens matintag:
Frukost: Två ägg
Lunch: En geisha (560 ckal) och 8 aftereight
Mellanmål: En halv läsk (33 cl)
Middag: En naturdietbar (200 kcal)
Mellanmål: Ett glas grönsaksjuice och en tonfisk i vatten (konserv)

Dagens träning :
Kondition: 1 h promenad och löpning. (Varav promenad varvat med löpning på löpband i 30 min. (197 kalorier förbrända) Sprang till tre låtar och kämpade som f*n för att orka hela låtarna igenom! Och 30 min lugn kvällspromenad (i 27 graders värme mitt i natten!!!)
Styrka: Gymövningar för mage och armar. 10 armhävningar. 110 situps.

Andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , ,

11 kommentarer:

Victoria sa...

Hej Sofia,

Är alldeles ny läsare av din blogg och jag ville bara säga att jag har länkat till dig från min sida, ville bara kolla att det var OK?

Mvh, Victoria

Sofia sa...

Hej Victoria!

Vad roligt att du vill länka till min blogg!

Ser att vi har samma startvikt och målvikt, så det kan vara kul att följas åt! Vägde 87,4 när jag började 29/4 08 - men jag startade inte bloggen förrän 29/5 då jag låg på 85 kg. Och jag vill också ned till 85 kg.

Lycka till!

Kram, Sofia

QvinnaDeLuxe sa...

Ett bra kcal-intag (om man nu räknar sånt...??) när man ligger på LCHF-diet är 1500-2000 kcal/dag.Det är sjukt mycket!!!
Vad jag försöker säga är att ät mer till frulle. Jag äter som en häst och är så mätt att inga mellanmål behövs eller vills ha!
Har kört LCHF 1 vecka nu. -1 kg TROTS all fet mat och MYCKET mat!!

Pepp...

/Q

Mikael Rydergren sa...

Hej,

Först en kortis om löp band hemma... bor du i lägenhet kommer du förmodligen få problem med grannarna om du springer på kvällen / natten. dina misstankar stämmer, det väsnas ganska bra!

För det andra bör du fundera lite på ditt upplägg vad gäller träning... samt mat intag! För att få bästa möjliga förbränning i kroppen (ämnes omsättning) ska du äta var 3:e timme. på natten missar du 1 eller 2 gånger beroende på hur länge du sover. Nummer 2 är att äta regelbundet. samma tid varje dag, gör som skalman... skaffa ät och sov klocka. låter galet men det fungerar. Äter du var 3:e timme brukar också suget försvinna! Ät hur mycket frukt du vill, men låt bli pizzan...

Lycka till!
Mikael

Ps kolla gärna på min blogg för lite ideer om hur du får rutin på att träna Ds

Sofia sa...

Qvinnan,

det låter verkligen helt underbart! Men jag är fortfarande lite feg och kör min variant istället.

Nu får vi snart kapplöpa lite! Om jag snart är nere i 80 igen, annars så blir det ju inte så spännande ;)

Sofia sa...

Hej Mikael!

Tack för upplysningen, det är verkligen bra att veta eftersom jag främst ville använda ett löpband på nätterna (och det är EXTREMT lyhört där jag bor!).

Vad menar du med upplägg på träningen? Blir nyfiken...Men jag försöker äta mat var 4:e timme och mellanmål varannan timme ungefär. Men när jag inte är hungrig kan det gå längre mellan målen.

Jag kommer tyvärr inte in på din blogg. Du måste kanske godkänna mig, eller så gav du fel adress...

Kram, Sofia

Mikael Rydergren sa...

Hej igen,

Konstigt att du inte kom in på min sida... prova adressen http://mikaelrydergren.blogspot.com/ ska fungera...

Prova följande i en månad så lovar jag att du kommer märka skillnad.

Ät var 3:e timme. Fuska inte med detta, ät inte var 4:e och sen mellan mål, hoppa inte över ett mål för att du inte är hungrig. Ät på samma klockslag varje gång. Äter du frukt får du äte hur mycket du vill, samma gäller sallad, övrig mat gäller relativt små portioner.

Din kropp kommer ställa in sig på att det finns ett överflöd av mat, näring och energi och kommer därför göra sig av med det den inte behöver genom urin och avföring (glöm inte att dricka 2-3 liter vatten om dagen)

Det kommer ta ca 20 dagar innan det blir en vana för dig att äta var 3:e timme sen blir det svårt att sluta!

Exempel: Frukost kl 6:00 (mat som är lätt att smälta, undvik ost och mjöljprodukter gärna frukt) 9:00 mellanmål, kan vara kaffe och en bulle, men helst en frukt 12:00 Lunch (ät det du brukar men ät mindre) 15:00 Är du hungrig ät en sallad, annars ta en frukt eller varför inte en god fruktsallad. 18:00 Middag (ät vad du vill men mindre) 21:00 Ät en frukt eller en smörgås och lite Te kanske. 24:00 är du fortfarande uppe ät en frukt till.

Mikael

Anonym sa...

Men som du lever, du plågar dig varje minut av dagen. Lägg av på stubben! Din viktminskningsmodell är dödsdömd, du kommer bara att hata dig ännu mer om du fortsätter.
Du blir inte smalare av att träna för det första. För det andra slipper du sug och ångest om du börjar äta animaliskt fett (gr) ädde smör crème fraîche fetaste sorten). Kolla upp på nätet LCHF metoden. Sluta räkna kalorier.
Nu genast!!!

Mikael Rydergren sa...

Oj här går det hett till!

Håller med Anonym om att du plågar dig själv och att du borde lägga av på stubben. Men att säga att träning inte påverkar vikten?!?!

Någon måtta får det vara, däremot håller jag med om att äta riktig grädde istället för light modellerna! Jag äter ALLT jag vill äta (betyder inte allt jag är sugen på) men i rätt mängder, 6 gånger om dagen, sen rör jag på mig regelbundet!

Har som mest vägt 87 kg, är 183 lång, är Man, 30+ väger förnärvarande 75 kg vilket är en bra vikt enligt mig.

Allting med måtta!

Sofia sa...

Mikael, nu har jag kommit in på din sida! Men jag hittar inga träningstips!?

För övrigt verkar du ha en bra vikt- och längdekvation! (Vilket jag också har haft i största delen av mitt liv måste jag säga eftersom jag får så många bestämda råd. Men det var innan jag slutade träna och började äta överdrivet mycket godis).

Kram, Sofia

Sofia sa...

Anonym,

jag antar att du menar väl men jag håller inte med dig. Jag är otroligt stolt över mig och min viktminskningsmodell som håller på att ta form (vilket jag kallar Atkins light). Jag har läst en hel del om LCHF men tycker att det är för extremt för min smak. Vilket inte betyder att jag inte tror att den fungerar! Och att man säkert blir mättare och mindre sugen och allt. Men jag tror också det finns risker med metoden vad gäller ketoner och annat, och jag vill inte bli för extrem.

Kan också tillägga att jag inte plågar mig hela tiden, bara ibland:) För det mesta känner jag mig otroligt energisk, stolt och lagom mätt. Mår bättre än på bra länge både fysiskt och psykiskt!

Min viktminskningsmodell är inte dödsdömd, den har fått mig att gå ner 6,5 kg på tre månader (började på 87,4 den 29 april) och min kropp har sällan varit så vältrimmad och proportionerlig!

Om du försökt använda någon slags omvänd motivationstaktik med ditt inlägg så har du lyckats ;)

Kram, Sofia