söndag 27 juli 2008

Frossa


Vikt: 81,2
Minskning: +0,3
Totalt: 3,8

Ätardag. Massa godis och så. Känner hur magen sväller och illamåendet ligger på lur. Och undrar varför man överhuvudtaget vill äta godis? Hela veckan har känts så energifylld och jag har varit så positiv och aktiv. Och nu svänger humöret, energin och orken. Jag vill tillbaka till min fräscha mat och sunda leverne! Längtar till på måndag när magen känns som ny igen. (Det tar ju sin tid med så mycket i systemet.)

Söndagar är heller inte så roliga, om man inte vill jäsa på stranden och det är ingenting för mig. Min lägenhet har varit som en bastu hela dagen och det tär också på humöret.

Men jag har hopp!

Tror precis som förut att vikten kommer att stabilisera sig först om några dagar, för att fortsätta nedåt ungefär från onsdag. Så jag ska försöka att inte bli alltför besviken. Denna vecka ägnar jag åt 80 någonting för att nästa vecka fokusera på 79 någonting. Det hade varit nåt!

Ska ut i värmen nu, men som tur var är det lite svalare på kvällen.

Har också haft en vilodag vad gäller motionen.

So long!
Andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , ,

9 kommentarer:

Cornelia sa...

Ja varför äter man godis egentligen... Galet vad man känner sig äcklad efteråt!
Pepp pepp

Anonym sa...

Hej du!

Nu har jag läst igenom hela din blogg (som är både rolig och välskriven!) och det som slår mig är att en kolhydratsnål kost borde vara perfekt för dig. Du har ju funderat kring det tidigare, apropå doktor Annika Dahlqvists råd i AFtonbladet.

Eftersom du måste kämpa så hårt mot sötsuget, tror jag att du har mycket att vinna på att inte underhålla det hela tiden. När du börjar dagen med juice, bröd och müsli, kickar du igång insulinproduktionen direkt. Som ett brev på posten kommer sedan sötsuget efter mer kolhydrater, som stimulerar fettinlagringen.

Själv har jag dragit ner kolhydraterna till ett minimum (ingen gröt, inget bröd, ingen pasta, ingen potatis, ingen frukt!) och äter mestadels naturligt fett och protein. Det är varken svårt eller konstigt. Ett eller två ägg på morgonen. Lite brieost kanske. En bit salami. Kaffe med riktig grädde. Lite grönsaker om jag har lust.

Sedan är sötsuget som bortblåst. Jag är inte det minsta sugen på godis längre, med den här maten. Mina kilon började försvinna direkt - ett par kilon redan första veckan. Nu har jag ätit så här i tre månader och har tappat ungefär 10 kg. Från storlek 44 till 40, helt utan uppoffringar eller kämpande. En hel del andra småkrämpor har försvunnit i farten.

Jag lovar att det är värt ett försök.

Anonym sa...

förutom mindre omega 3 innehåller odlad fisk mer gifter från skiten de matas med.
fiskarna är genmanipulerade och när de parar sig med vildlax(de rymmer hela tiden)så dör all lax till slut ut totalt och det finns ingen lax kvar alls för någon.

så sluta köp vanlig skit lax om ni ska ha så köp ekologisk eller vildlax.

Sofia sa...

Hej Cornelia!

Jag det är sjukt. Men lika mycket som man längtar efter choklad innan man äter den, lika mycket äcklas jag av den efteråt. För mig är det svårt att äcklas av den innan, men jag jobbar på det :) Nu så här dagen efter ätardagen kommer jag på mig själv med att tycka att godiset faktiskt inte var så gott som jag trodde ändå. Och nu kommer det ta massor av dagar att komma tillbaka. Deppigt. Så tack för din pepp!

Lycka till själv!

Kram, Sofia

Sofia sa...

Hej Anna!

Tack för komplimangen, den värmer!

Grattis till din viktminskning! Och vad roligt att höra att Atkins fungerar så bra. Jag är bara lite konfunderad över vad man egentligen ska äta. Bara ägg och salami till frukost? Jag tycker det funkat med vad jag benämt Atkins light (bara lite och bra kolhydrater) och får nog låta den riktiga Atkinsen mogna lite i mitt medvetande först. Men det där med att vara mätt hela tiden låter mycket lockande :)

Vore spännande att se hur du äter och kämpar, har du någon blogg man kan följa?

Kram, Sofia

Sofia sa...

Kosmopolit, kanske har du en poäng, men jag är inte helt övertygad. Men jag lovar att fundera vidare.

Anonym sa...

Hej igen!

Nej, jag har ingen blogg, men den hade nog blivit rätt trist i vilket fall, eftersom jag inte har haft några svårigheter. Typ: "Ännu en dag när jag har varit mätt och nöjd och tappat 1,5 cm i midjan. Inget sötsug."

Jag blev så frustrerad när jag läste om hur du kämpade och kämpade mot sötsuget. Du verkar visserligen ha en grym viljestyrka - de flesta skulle ha gett upp för länge sen och börjat tokäta - men ingen orkar stå emot sötsug resten av livet. Man måste bli av med det istället.

Kolla in bloggen "Vägen från 137 kg" http://metrobloggen.se/jsp/public/index.jsp?article=19.169098
En tidigare sockerberoende tjej beskriver sin viktresa med lowcarb och hon lagar helt otrolig mat och lägger ut foton.

Jag vet att jag låter frälst men för mig har det fungerat så sanslöst bra. Folk på jobbet säger att jag är så duktig, men det är jag absolut inte. Jag har dåligt tålamod och saknar karaktär. Med den här kosten behöver jag helt enkelt ingen karaktär, det är det som är det fina i kråksången.

Många äter ägg & bacon eller omelett till frukost, men andra föredrar t ex turkisk yoghurt (gärna spädd med grädde)med några bär eller kanske linfrön. Några ostrullar med smör och skinka gör att man blir mätt länge och håller undan sötsuget. Eller varför inte avocado med skagenröra?
Ytterligare andra äter helt enkelt middagsrester till frukost. Kotlett med gräddsås, t ex. Inget för mig, men det är nog mest en vanesak.

Det finns mycket att läsa om LCHF. Annika Dahlqvists blogg har du kanske redan sett. En annan läkares blogg, www.kostdoktorn.se , är också mycket informativ. Ta även en titt på www.fetmaparadoxen.se så ser du varför det kan vara helt hopplöst att minska i vikt med de vanliga metoderna. Författaren till Fettskrämd har också en sida, www.fettskramd.se . Och så förstås det synnerligen aktiva LCHF-forumet kolhydrater.ifokus.se där vi som minskat på kolhydratera stöttar och tipsar varandra.

Jag hoppas att du ger LCHF en chans framöver. Läs och fundera - och lycka till, oavsett metod. :-)

Sofia sa...

Hej Anna!

Vilken underbar kommentar :)

Och det låter bara helt fantastiskt! (För fantastiskt för att vara sant tänker jag också såklart...)

Ska nog försöka köra så ett tag! Protein och fett och inga kolhydrater. Lite läskigt bara ifall det inte funkar och jag går upp allt igen...

Men man måste ju få i sig C-vitamin, ska man bara äta lite frukt eller inget alls?

Och har du inte tränat något?

Jag ska kika på de där siterna också. Tack för tipsen!

Anonym sa...

Äsch, jag fick inte till länken till lågkolhydratbloggen. Googla på "Vägen från 137 kg" så kommer du rätt.

Hon skriver så bra om sitt sockersug och hur det bara försvann efter någon dag på LCHF. Massor med goda recept också.

Och nej, jag tränar ingenting. Det är förstås nyttigt och bra och muskler är aldrig fel, men det är inte nödvändigt för viktminskning.

C-vitamin är inget problem om du äter lite grönsaker då och då. De som är otroligt strikta och enbart äter kött/ägg samt fett, bör se till att få i sig inälvsmat som är vitaminrikt. Vi andra sväljer en och annan tomat eller paprika och håller oss friskare än någonsin.

Kom gärna in på kolhydrater.ifokus så kan du läsa en massa nybörjarberättelser och ställa egna frågor (du får garanterat svar!). Då kan du se om det är något för dig, få inspiration och lära dig av alla våra små misstag. Kör hårt! :-)