onsdag 23 juli 2008

Motiverande tankar


Reimersholme, Stockholm
Vikt: 82,0
Minskning: 0,1
Totalt: 3,0

Inte för att jag förtjänar det, men nu är jag i alla fall nere på 82 igen. Men för att hålla en någorlunda viktminskningstakt bör jag gå ner till 81 vid månadsskiftet juli/augusti. Så nu får jag lägga på en rem om jag inte ska dra ut på detta i all evighet. Och så roligt är det inte att gå ner i vikt!

Hade en riktig svacka igår, men åt tack och lov inget godis mer än några vaniljrån. Rörde inte på mig ett dyft och åt alldeles för mycket mat. Så jag är glad att jag trots detta bara väger 82 idag. Har funderat ut två tankar som motiverar mig:
  • Jag får äta godis, men jag vill gå ner i vikt!
  • Jag längtar efter att få känna mig nöjd med mitt utseende!
Listan borde vara lång, men jag har väldigt svårt att se värdet av att försaka allt godis som jag levt så nära så länge. Och att vara smal ligger så overkligt långt bort i livet att målet ibland inte känns värt min strävan. Så är det naturligtvis inte eftersom jag verkligen är trött på att vara överviktig. Men i min dagliga kamp har jag riktigt svårt med motivationen ibland. När dessutom ett lågt kolhydratintag påverkar mitt humör kraftigt, så är det två hinder jag ska klara av.

Men som varje missbrukare brukar säga, en dag i taget ;)

Dagens matintag:
Frukost: Fiberhavregrynsgröt med krossade linfrön, ½ äpple, kanel och solroskärnor. 1 ägg. ½ glad juice.
Lunch: 1 portion tonfisksallad med stora couscous
Mellanmål: 1 äpple
Middag: Kokt kyckling med kokta morötter och broccoli
Mellanmål: 2 smörgåsar med smör och ost

Dagens träning :
Kondition: 30 min rask morgonpromenad (fastande).
Styrka: 90 situps, 10 armhävningar
Andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , ,

4 kommentarer:

QvinnaDeLuxe sa...

Du, mitt choklad och kak-sug är borta efter bara knappt tre dagar med LCHF.
Pepp på dig!

/Q

Anonym sa...

Nog måste det väl finnas mer motivation i dig :) Kanske att du ska orka springa si och så långt, att du ska få på ditt ett visst par jeans eller ett visst märke, att du ska kunna dra åt skärpet ett hack till, eller varför inte att du helt enkelt ska må bra! Många sätter nämligen likhetstecken mellan smal och må bra, och så enkelt är det ju inte.. Jobba på nu, så sk du se att det går i rätt riktning :)

Sofia sa...

Qvinnan!

Låter fantastiskt! Jag ska själv skära ner mer på kolhydtaterna nu för att snabba på viktminskningen fram till augusti i alla fall. Det blir Atkins light :) Det hade varit en dröm om sötsug och hunger minskas. Jag tycker det borde finnas ett fiberpiller man kan ta mot hunger. Finns det inte det i Herbalifes produkter eller liknande?

Keep up the good work!

Kram, Sofia

Sofia sa...

Hej Charlotte!

Ja det är jag inte så säker på :) De där två tankarna funkar verkligen för mig, annars har jag väldigt svårt att övertala mig bort från chokladdisken emellanåt. Men du har en viktig poäng i det där med kläder. När jag inte ser att jag gått ner i vikt, och provar gamla kläder märker jag det på ett annat sätt. Och det är otroligt motiverande att försöka komma i gamla favoriter! Tror faktiskt att det var därför jag provade kläder igår - som det står om i nästa inlägg.

Och till vardags har jag lite koll med mitt skärp, som du föreslagit. Det var en bedrift att komma till tredje hålet (för två månader sen) och nu är jag på god väg mot det fjärde :)

Tack för tipsen!

Stor kram, Sofia